Ga naar de inhoud
beeldmerk RijksoverheidMinisterie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Direct naar
  • Inloggen Bronhouderportaal
  • BROloket
  • BRO Productomgeving
  • BRO Monitor
BRO | Basisregistratie Ondergrond
  • Home
  • Actueel
  • Inhoud BRO
  • Werken met de BRO
  • Doe mee
  • Praktijk
  • Service & contact
  • Inloggen Bronhouderportaal
  • BROloket
  • BRO Productomgeving
  • BRO Monitor
  1. Home ›
  2. Inhoud BRO ›
  3. Veelgestelde vragen ›
  4. Veelgestelde vragen Opvragen

Veelgestelde vragen Opvragen

Algemeen

Zijn de gegevens in de BRO open data?

Ja, in beginsel zijn alle gegevens in de BRO vrij en zonder beperkingen toegankelijk voor iedereen. Alleen waar wettelijke voorschriften dit eisen, zullen gegevens afgeschermd zijn. Dit is alleen het geval met mijnbouwwetgegevens die minder dan vijf jaar oud zijn.

Hoe worden gegevens ter beschikking gesteld?

De BRO-gegevens worden gratis beschikbaar gesteld via vijf uitgiftekanalen:

  1. BROloket voor de niet-expert ad hoc gebruiker;
  2. PDOK webservices voor de geo-expert binnen en buiten de overheid;
  3. PDOK viewer, voor iedere belangstellende;
  4. Machine-to-machine koppeling, SOAP API's voor applicaties;
  5. REST services voor applicaties.

De kanalen 1 t/m 3 en 5 zijn open toegankelijk voor iedereen, voor de SOAP webservices genoemd in (4) is een PKI-certificaat nodig. Dit omdat via de webservices toegang wordt gegeven tot privacygevoelige gegevens via het geregistreerde KvK-nummer van bronhouders, gegevensleveranciers en vergunningaanvragers. Verder kan via het Nationaal Georegister (NGR) metadata van BRO datasets en BRO webservices worden geraadpleegd. Meer informatie over de verschillende uitgiftekanalen staat in de Handreiking afname BRO-gegevens.

Nieuw is de basisversie van de BRO 3D webservices.

Hoe betrouwbaar zijn de gegevens?

In de eerste plaats wordt de betrouwbaarheid van de gegevens geborgd in afspraken die in het standaardisatietraject met het werkveld worden gemaakt. Deze afspraken zijn transparant voor iedere leverancier en gebruiker.

Ten tweede helpen de gebruikers mee  om de gegevens betrouwbaarder te maken door geconstateerde fouten kenbaar te maken via het proces van terugmelden aan de BRO. Gebruik zorgt er dus voor dat de inhoud van het systeem steeds beter wordt.

Ten derde worden de aan de Landelijke Voorziening (LV) geleverde gegevens grondig gescreend vóórdat deze in de LV worden opgenomen; eventuele systematische fouten zullen daardoor tijdig kunnen worden opgespoord.

Heeft de data in de BRO een beperkte houdbaarheid?

De houdbaarheid van de gegevens is afhankelijk van het doel waarvoor de gebruiker de gegevens wil gebruiken. De gebruiker moet zelf de afweging maken of de gegevens voor zijn doel nog bruikbaar zijn. Alle data in de BRO blijft overigens permanent bewaard.

Wat is de nauwkeurigheid: wijk, buurt of straat?

De nauwkeurigheid hangt af van de manier waarop de gegevens zijn ingewonnen. Per registratieobject zullen eisen over nauwkeurigheid worden geformuleerd, en de leverancier moet vermelden wat de nauwkeurigheid is van de door hem geleverde gegevens. In de catalogi die van elk registratieobject worden opgesteld, staan nauwkeurigheidsspecificaties. ‘Nauwkeurigheid’ heeft dus altijd betrekking op individuele objecten, en is niet gedefinieerd op wijk, buurt of straat.

Hoe kan ik algemene feedback geven op de BRO?

Samen maken we de BRO, dus jouw feedback is zeer welkom. Als je bijvoorbeeld twijfelt aan de juistheid van gegevens kun je een terugmelding doen. Heb je een wens of een wijzigingsverzoek, dan lees je hier hoe dat werkt en welke stappen dan worden doorlopen.

Wil je structureel meedenken? Bekijk bij Doe mee wat de mogelijkheden zijn. Verder is er natuurlijk de Servicedesk voor al jouw vragen of reacties.

Ik twijfel aan de juistheid van een gegeven. Wat moet ik doen?

Als je twijfelt aan de juistheid van gegevens kun je een terugmelding doen.

Waar vind ik meer informatie over de BRO-op-straat-app

Het programma BRO heeft een app laten maken die de bodemopbouw, maar ook de ligging van kabels en leidingen of boomwortels op straat projecteert. De app is als proef ontwikkeld om de kracht van ondergrondmodellen en -data op locatie te ervaren en inmiddels beschikbaar. Het is een éénmalige, niet-commerciële app, die is gemaakt om te onderzoeken of het direct zichtbaar maken van de ondergrond helpt in beleids- en beheerprocessen en bij de communicatie. Alle informatie vind je op de speciale BRO-op-straat-app-pagina. De app is dus nog niet bruikbaar in de praktijk, maar laat wel zien wat kan. De BRO bevat immers veel waardevolle data en modellen, die in combinatie met andere datasets een grote bijdrage kunnen leveren aan ruimtelijke vraagstukken.

NB De BRO-op-straat-app is niet meer beschikbaar en dus niet meer te vinden is in de store.  Het ging om een proef om te laten zien dat je er profijt van kunt hebben direct in de ondergrond te kunnen kijken. Leveranciers hebben inmiddels zelf apps hiervoor ontwikkeld.

We willen onze medewerkers de BRO-op-straat-app laten gebruiken, kan dat?

Ja natuurlijk. Houd er wel rekening mee dat de BRO-op-straat-app is ontwikkeld als proef, om de kracht van ondergrondmodellen en -data op locatie te ervaren. Er zit geen support en onderhoud op de app. Je kunt wel eigen data inladen en daarmee wordt de app informatief voor diverse doeleinden. Wil je de app langdurig voor eigen processen gebruiken? Laat die dan door een marktpartij (door)ontwikkelen. De app is geschikt voor iPad en werkt vanaf IoS 15.0. Je kunt de app downloaden in de appstore.

NB De BRO-op-straat-app is niet meer beschikbaar en dus niet meer te vinden is in de store.  Het ging om een proef om te laten zien dat je er profijt van kunt hebben direct in de ondergrond te kunnen kijken. Leveranciers hebben inmiddels zelf apps hiervoor ontwikkeld.

Als ik een (geologische) BRO-model bekijk dan zie ik ook informatie van boringen. Hoef ik die dan niet meer apart in de BRO te raadplegen?

De informatie van boringen die je ziet in een model, is de informatie die is gebruikt bij het maken van het model. Voor GeoTOP, REGIS II en DGM gaat het om boringen uit zowel de BRO als uit DINO. Het zijn gegevens die op dat moment beschikbaar waren.
Als later correcties zijn gedaan in de boorgegevens, dan zijn die niet verwerkt in het model en de boringen die bij de modelinformatie aanwezig zijn. Ook kunnen er nieuwe boringen bijgekomen zijn. Bovendien kunnen er ook nog boringen zijn die niet zijn geselecteerd voor het modeleerproces.
Voor het raadplegen van boorinformatie raden we je daarom aan de gegevens van het registratieobject Booronderzoek op bijvoorbeeld BROloket raadplegen. Daar vind je alle boringen die geregistreerd zijn in de BRO en de meest recente gegevens. Voor boorgegevens die niet opgenomen zijn in de BRO kun je vervolgens DINOloket raadplegen.

Als ik de BRO-modellen gebruik waar moet ik dan op letten?

Allereerst is er een pagina met tips bij het gebruik van de modellen. Daarnaast raden we aan om ook altijd de pagina Toelichting te bekijken op BROloket. Je vindt daar informatie over het model, de toepassingsmogelijkheden, betrouwbaarheid en kwaliteit van een model. Verder is het goed om te kijken naar de actuele lijst met terugmeldingen die zijn gedaan op een model.

Waarom staan er witte vlekken op sommige kaarten?

Meestal is onder stedelijk gebied weinig tot geen bodemkundige of geomorfologische informatie beschikbaar en vertoont de Bodemkaart en Geomorfologische kaart witte vlekken. Ook is de bodem door menselijke acties ‘verstoord’, bijvoorbeeld door ophogingen en afgravingen. Het model Grondwaterspiegeldiepte vertoont ook witte vlekken; dit model richt zich op het niet-verharde, niet-bebouwde deel van Nederland.

Wat is het verschil tussen kenset (geopackages) en volledige set en wat kun je ermee?

Via de GeoServices van PDOK kun je BRO-gegevens opvragen als WMS of ATOM. Via de WMS krijg je alleen de kenset. De kenset bevat alleen de basisinformatie. Met de kenset kun je alleen bepalen waar welke informatie beschikbaar is. Wil je de volledige datasets? Download dan de Atom-feeds van PDOK. Wil je op een andere manier BRO-gegevens raadplegen? Gebruik dan de REST uitgifteservices of bekijk de gegevens direct op BROloket.

Wat is het verschil tussen SOAP en REST uitgifte?

Je kunt volledig geautomatiseerd BRO-gegevens opvragen via een SOAP API en een REST API. Voor SOAP heb je een PKI-clientcertificaat nodig, maar dan krijg je wel toegang tot de niet-publieke gegevens (mits jouw organisatie de bronhouder of (hoofd)dataleverancier van het desbetreffende registratieobject is). De REST service is voor iedereen die de publieke gegevens wil ophalen.

Waar moet je op letten bij het opvragen van gegevens via de REST-uitgifteservices?

De uitgifte REST-services zijn bedoeld voor ‘incidenteel’ gebruik. Ze zijn niet geschikt voor uitgifte in bulk. De REST-services zijn dan ook niet bedoeld voor ‘tiling’ ofwel op basis van geografische kenmerken de selectie van gegevens steeds verder verfijnen. In de toekomst zullen de REST-uitgifteservices daar ook tegen beschermd worden (‘throttling’). Voor het opvragen van gegevens in bulk en het toepassen van verfijnde selecties zijn Atom feeds beschikbaar bij PDOK.

Kun je rechtstreeks naar een registratieobject in de BRO door het BRO-ID in de url in te vullen?

Ja, dat kan. Ga naar de pagina ‘Ondergrondgegevens’ BROloket en vul de url aan met ‘?bro-id=’ en het gewenste BRO-ID. Bijvoorbeeld: https://www.broloket.nl/ondergrondgegevens?bro-id=GMW000000005125. Je kunt dus met een BRO-id snel gegevens opzoeken.

Kun je van een registratieobject in de BRO een QR-code maken?

Ja, dat is mogelijk. Zoek op BROloket het registratieobject waarvan je een QR-code wilt maken. Gebruik vervolgens die url, want daarin is het BRO-ID verwerkt, en een QR-code generator (via Google).

Iemand kan dan die QR-code scannen en komt vervolgens gelijk op de gegevens van dat registratieobject. Dat is bijvoorbeeld handig voor grondwatermonitoringputten. Medewerkers in het veld of nieuwsgierige voorbijgangers kunnen dan heel eenvoudig de gegevens van de put erbij pakken.

Houd er wel rekening mee dat de kaartviewer van BROloket gemaakt is voor schermgroottes van een laptop of desktop. Het raadplegen van gegevens en modellen via de kaart is beperkt mogelijk met een mobiel of tablet; niet alle functionaliteit werkt voor die schermgroottes

Waarom staan er gegevens van de gemeente Groningen in Limburg?

De Gasunie is in heel Nederland actief en is een waardevolle bron voor de BRO. De gemeente Groningen treedt op als bronhouder voor ondergrondgegevens die de Gasunie inwint. Dit voorkomt dat de Gasunie afspraken moet maken met veel verschillende bronhouders voor het aanleveren van hun gegevens aan de BRO. Vandaar dat je de gemeente Groningen bij BRO-gegevens in Limburg ziet.

Welke gegevens uit de BRO zijn relevant voor wko-systemen?

In principe zijn bijna alle gegevens uit alle BRO-domeinen relevant voor systemen voor warmte-koudeopslag: boor- en sondeergegevens, grondwatermonitoringgegevens en grondwatergebruiksgegevens. Ook de modelgegevens in de BRO geven inzicht in de opbouw van de ondergrond, de grondwatertoestand en het grondwatergebruik.

Hoe is in de BRO de grondwaterstijghoogtemonitoring van een grondwateronttrekking te bekijken?

De gegevens over grondwaterstijghoogtemonitoring valt onder het BRO-domein Grondwatermonitoring. De bronhouders moeten (volgens de wet Bro) er zelf zorg voor dragen dat deze monitoringsgegevens in de BRO worden geregistreerd. Het gaat daarbij om gegevens van Grondwatermonitoringput (GMW), Grondwatermonitoringnet (GMN), Grondwaterstandonderzoek (GLR) en Grondwatersamenstellingsonderzoek (GAR). Bronhouders kunnen dit zelf doen of vergunningnemers (als dataleverancier) opdracht geven om dat te doen. Bij de vergunning voor een grondwateronttrekking wordt immers ook vaak de grondwaterstijghoogtemonitoring voorgeschreven.

Om de gegevens van grondwateronttrekkingen en grondwatermonitoring in de BRO te bekijken op BROloket, moet bij de gebiedselectie een filter gebruikt worden voor beide registratieobjecten. Er is namelijk niet een directe één-op-één relatie tussen grondwatermonitoringsputten en onttrekkingsputten, waardoor het in één keer zichtbaar is.

Het liefst vraag ik in 1x alle gegevens die horen bij een grondwatermonitoringput op, kan dat?

Er is een REST-uitgifteservice waarmee dit mogelijk is. Via een API-koppeling kun je op die manier deze gegevens in 1x opvragen. Je hoeft dan dus niet per registratieobject aan te sluiten op de REST-uitgifteservice en zelf alle gegevens die horen bij de putten te combineren. Je kunt nu in 1x via de REST-uitgifteservice de gegevens opvragen en in samenhang zien. Van een grondwatermonitoringput (GMW) kun je dan zien of de put deel uitmaakt van een grondwatermonitoringnet (GMN) en of deze put een grondwaterstandonderzoek (GLD) en/of grondwatersamenstellingsonderzoek (GAR) en/of Formatieweerstandonderzoek (FRD) bevat.

Een andere manier om geautomatiseerd gegevens op te vragen is via SOAP API's.

Eigenlijk zou ik heel graag grondwaterstanden in Excel opvragen vanuit de BRO, kan dat?

Het uitwisselformaat van de BRO is XML. Dit heeft te maken met Europese wetgeving. De BRO-gegevens voldoen daarmee ook aan de INSPIRE-richtlijnen. Het werkveld maakt voor een deel nog gebruik van Excel. Om daarin tegemoet te komen, is er op basis van een gebruikerswens een experimentele REST-uitgifteservice gemaakt waarmee GLD-gegevens in Excel opgevraagd kunnen worden.

Hoe is de naam van een BRO-ID opgebouwd?

De opbouw van een BRO-ID bestaat uit de 3-letterige afkorting van het registratieobject met daarachter een volgnummer dat altijd 12 cijfers heeft. Een concreet voorbeeld van een BRO-ID voor Geotechnisch sondeeronderzoek is: CPT000000025639. CPT staat voor ‘Cone Penetration Test’, wat de Engelse vertaling is voor het BRO-registratieobject Geotechnisch Sondeeronderzoek. Op de BRO-site staat een overzicht van alle afkortingen van BRO-registratieobjecten.

Waar vind ik een overzicht van API’s of webservices van de BRO?

Naast de mogelijkheid om op BROloket ondergrondgegevens en ondergrondmodellen te bekijken en te downloaden, zijn er ook diverse BRO-webservices. Op BROloket hebben we alle mogelijkheden op een rij gezet. Naast deze webservices is het ook mogelijk om de kenset of volledige dataset (Atom-feed) op PDOK te downloaden. Een overzicht van de uitgiftekanalen van de BRO staan ook beschreven in de Handreiking Afname BRO Gegevens.

Hoe moet ik de bron vermelden van geraadpleegde BRO-modellen?

Op de toelichtende pagina’s op BROloket staat voor elk model de citatie aangegeven.

Snel naar

  • Algemeen
  • BROloket en PDOK
  • SOAP en REST
  • BRO 3D webservices
  • BRO-data of modellen in andere applicaties

BROloket en PDOK

Is er een handleiding voor BROloket?

Ja, als je op BROloket de ondergrondgegevens bekijkt staat in de linker balk van de kaartviewer een zwarte knop met een vraagteken, dat is de helpfunctie. Je vindt daar een praktische uitleg over het gebruik van de kaartapplicatie voor ondergrondgegevens. Voor de modellen is er een Snelstart.

Kan ik een model of BRO-gegevens combineren met eigen data?

Zeker, op die manier krijg je een beter inzicht in de ondergrond. Benut de tips bij BRO en de bronnen. Er zijn bovendien veel verschillende manieren om BRO-data (of modellen) met je eigen gegevens te combineren en zelfs een digital twin te maken. Dat is ook in 3D mogelijk. De SubsurfaceViewer of de BRO 3D webservices bieden dan uitkomst.

Ik heb BRO-gegevens aangeleverd maar zie ze nog niet in BROloket, hoe kan dat?

Het klopt dat je niet direct de gegevens op BROloket ziet die je hebt aangeleverd. Elke nacht is er een update van BROloket. De volgende dag kun je de gegevens dus bekijken – en als je wilt ook weer downloaden – via BROloket.

Zie je na een dag nog geen gegevens? Dan kan het zijn dat de gegevens wel zijn goedgekeurd, maar nog niet zijn ‘vastgesteld’. Zorg dus dat je alle stappen in het aanleverproces doorloopt. Lees er meer over het Aanleverproces in de handleiding van het Bronhouderportaal.

Via de SOAP en REST uitgifteservices is het daarentegen wel mogelijk om direct al de aangeleverde gegevens op te vragen.

Ik zie geen gegevens op de kaart bij PDOK Viewer of BROloket. Hoe kan dat?

Pas als je inzoomt bij de PDOK-viewer, worden kaartlagen geactiveerd. Op BROloket zie je pas gegevens als je in het menu selecteert welke gegevens je wilt zien. BROloket biedt op de kaart ook diverse filtermogelijkheden. Deze filters worden actief als je ver genoeg inzoomt.

Afhankelijk van de snelheid van jouw internetverbinding kan het soms even duren voordat de gegevens worden getoond.

Welke registratieobjecten staan er van een bronhouder in het BROloket?

Ga  naar BROloket en selecteer in het menu het domein 'grondwatermonitoring'. Klik op het woord 'Grondwatermonitoring' en daarna op 'Grondwatermonitoringput'. Je krijgt diverse filteropties. Zoom eerst in naar het gewenste gebied om de zoekfilters in te kunnen stellen. Klik op het pijltje naast ‘bronhouder’ en selecteer de gewenste bronhouder. Op de kaart blijven de registraties van de geselecteerde bronhouder gekleurd en de registraties van andere bronhouders worden ‘uitgegrijsd’.

Kun je rechtstreeks naar een registratieobject in de BRO door het BRO-ID in de url in te vullen?

Ja, dat kan. Ga naar de pagina ‘Ondergrondgegevens’ BROloket en vul de url aan met ‘?bro-id=’ en het gewenste BRO-ID. Bijvoorbeeld: https://www.broloket.nl/ondergrondgegevens?bro-id=GMW000000005125. Je kunt dus met een BRO-id snel gegevens opzoeken.

Kun je van een registratieobject in de BRO een QR-code maken?

Ja, dat is mogelijk. Zoek op BROloket het registratieobject waarvan je een QR-code wilt maken. Gebruik vervolgens die url, want daarin is het BRO-ID verwerkt, en een QR-code generator (via Google).

Iemand kan dan die QR-code scannen en komt vervolgens gelijk op de gegevens van dat registratieobject. Dat is bijvoorbeeld handig voor grondwatermonitoringputten. Medewerkers in het veld of nieuwsgierige voorbijgangers kunnen dan heel eenvoudig de gegevens van de put erbij pakken.

Houd er wel rekening mee dat de kaartviewer van BROloket gemaakt is voor schermgroottes van een laptop of desktop. Het raadplegen van gegevens en modellen via de kaart is beperkt mogelijk met een mobiel of tablet; niet alle functionaliteit werkt voor die schermgroottes

Hoe kan ik op BROloket grondwaterstanden vinden?

Ga hiervoor naar BROloket en selecteer in het menu het grondwatermonitoringdomein en klik vervolgens op 'grondwatermonitoring'. Vervolgens kun je op de term ‘grondwatermonitoringputten’ klikken. Je krijgt dan filteropties. Zoom eerst in naar het gewenste gebied om de zoekfilters in te kunnen stellen. Onderaan die filteropties kun je aanvinken dat je putten met grondwaterstandonderzoek wilt zien. Op de kaart worden de putten zonder grondwaterstanden uitgegrijsd, en putten met grondwaterstanden worden lichtblauw van kleur. Als je de grondwaterstand wilt zien van een bepaalde put, dan kun je op het lichtblauwe driehoekje klikken.

Ik loop (regelmatig) tegen het maximum aan wat ik kan downloaden op BROloket, wat kan ik doen?

Er zijn een aantal oplossingen. Bij PDOK worden de datasets als één geheel (gehele Nederlandse grondgebied) uitgeleverd via bulk download services (ATOM feeds). Ook worden gegevens geplot in een eenvoudige viewer: de PDOK viewer. Afhankelijk van het gebruik zijn er verschillende mogelijkheden om BRO-gegevens te raadplegen. Lees er meer over in de Handreiking Afname BRO Gegevens. Wil je alles in 3D? Dat kan eenvoudig met de BRO 3D webservices.

Wat is een kenset uit de BRO en wat is het verschil met een volledige dataset?

Via de GeoServices (voornamelijk WMS) van PDOK kun je BRO-gegevens opvragen. Jij krijgt dan bij de meeste registratieobjecten alleen de kenset. De kenset bevat alleen de basisinformatie en geen visualisaties. Met de kenset kun je bepalen waar welke informatie beschikbaar is. De feitelijke metingen of onderzoeksgegevens, bijvoorbeeld de boormonsterprofielen, zitten daar niet in.

Wil je de volledige datasets? Download dan de Atom-feeds van PDOK. Of benut de mogelijkheden van de BRO 3D webservices.

Wil je gelijk alle metingen of onderzoeksgegevens via de kaart raadplegen? Ga dan naar het BROloket.

Wat is het verschil tussen BROloket en DINOloket?

Het BROloket is het uitgifteportaal voor de Basisregistratie Ondergrond. Dit loket stelt uitsluitend BRO gegevens en modellen beschikbaar. Gedurende het programma BRO zullen steeds meer gegevens, die op dit moment nog in de DINO database zijn opgeslagen, gemigreerd worden naar de BRO. Niet alle gegevens zullen gemigreerd worden naar de BRO. Dit omdat in de DINO-database veel meer gegevens opgeslagen zijn dan in de BRO wet als authentieke gegevens aangemerkt zijn. De kwaliteitseisen die de BRO stelt zijn hoog. Gegevens die niet geconverteerd kunnen worden naar de BRO en dus in de DINO-database achterblijven, zullen in combinatie met BRO-gegevens via het DINOloket van TNO ontsloten blijven worden.

Zodra gegevens zijn aangeleverd bij de LV BRO, zijn die de volgende dag beschikbaar in het DINOloket en het BROloket (nachtelijke update). De formaten van het DINOloket zijn identiek aan die van het BROloket. Het voordeel van BROloket is dat alle gegevens voor het wettelijk verplichte gebruik voor bestuursorganen op één plek bij elkaar staan.

Meer informatie over de verschillende uitgiftekanalen van de Basisregistratie Ondergrond kun je lezen in de Handreiking afname BRO-gegevens.

In welke browserversies werkt BROloket het best?

De kaartapplicaties van BROloket  zijn beschikbaar voor de volgende browserversies:
Chrome (vanaf 90), Edge (vanaf 90), Firefox (vanaf 91), Firefox ESR (78), Safari (vanaf 13) en werken het best op desktop en laptop (beperkt geschikt voor mobiel of tablet).

Werkt BROloket ook op een mobiel of tablet?

De kaartviewer van BROloket is gemaakt voor schermgroottes van een laptop of desktop. Het opzoeken van gegevens en raadplegen van modellen via de kaart is beperkt mogelijk met een mobiel of tablet; niet alle functionaliteit werkt voor die schermgroottes.

SOAP en REST

Waar moet je op letten bij het opvragen van gegevens via de REST-uitgifteservices?

De uitgifte REST-services zijn bedoeld voor ‘incidenteel’ gebruik. Ze zijn niet geschikt voor uitgifte in bulk. De REST-services zijn dan ook niet bedoeld voor ‘tiling’ ofwel op basis van geografische kenmerken de selectie van gegevens steeds verder verfijnen. In de toekomst zullen de REST-uitgifteservices daar ook tegen beschermd worden (‘throttling’). Voor het opvragen van gegevens in bulk en het toepassen van verfijnde selecties zijn Atom feeds beschikbaar bij PDOK. Ook is het mogelijk om BRO 3D webservices te gebruiken.

Wat is het verschil tussen SOAP en REST uitgifte?

Je kunt volledig geautomatiseerd BRO-gegevens opvragen via een SOAP API en een REST API. Voor SOAP heb je een PKI-clientcertificaat nodig, maar dan krijg je wel toegang tot de niet-publieke gegevens (mits jouw organisatie de bronhouder of (hoofd)dataleverancier van het desbetreffende registratieobject is). De REST service is voor iedereen die de publieke gegevens wil ophalen

BRO 3D webservices

Wat zijn BRO 3D services?

3D webservices leveren datalagen die direct toe te voegen zijn in een 3D-omgeving, zonder dat verdere handelingen nodig zijn, zoals data downloaden en bewerken. Met één klik op de knop is een dataset uit de BRO, bijvoorbeeld een bepaalde weergave van GeoTOP, vanuit de Levende Atlas direct toe te voegen in een webscene. Dit maakt het voor gebruikers makkelijker om ondergrondgegevens te laden en te bekijken in een 3D GIS omgeving. Lees meer hierover bij BRO 3D services.

Hoe actueel zijn data en modellen van de BRO 3D webservices?

De BRO 3D webservices zijn nog niet officieel onderdeel van de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Het onderbrengen bij het beheer van de BRO staat voor een volgende fase van het project gepland. Zodoende kan het zijn dat de aangeboden Scene Layers niet de meest recente versie van de data en modellen serveren, zoals die in de Landelijke Voorziening van de BRO zijn opgenomen. Check bij formeel gebruik daarom het BROloket voor de meest recente versie.

Is er een handleiding voor het gebruik van de BRO 3D I3S webservices?

Er is een storymap met informatie over de beschikbare BRO 3D I3S webservices en uitleg over het gebruik hiervan binnen ArcGIS. Je kunt deze storymap vinden in het portaal van de BRO 3D services.

Zijn er al 3D Tiles van de BRO?

Er zijn nog geen 3D Tiles van de BRO beschikbaar. Wel is gestart met de ontwikkeling van BRO 3D webservices die voldoen aan de OGC-standaard 3D-Tiles voor de modellen GeoTOP en REGIS II. Betrokken partijen zijn in gesprek over een mogelijk vervolg van dit ontwikkeltraject in 2024. Zodra er meer bekend is wordt dit via de BRO 3D projectpagina op de BRO-website bekend gemaakt.

Voor welke applicaties zijn de BRO 3D webservices beschikbaar?

De eerste basisversie van de BRO 3D webservices zijn te bekijken met een internetbrowser. Ook kun je ze gebruiken in een eigen GIS-systeem dat I3S ondersteunt, waaronder dus ArcGIS online en ArcGIS Pro. Ga daarvoor naar BROloket en kies de pagina met informatie over webservices of ga rechtstreeks naar het portaal van de BRO 3D webservices. Daar vind je meer informatie. Afhankelijk van de applicatie die je kiest zijn er meerdere functionaliteiten beschikbaar. TNO verkent ook de ontwikkeling van BRO 3D webservices die voldoen aan andere OGC-standaarden, zoals 3D-Tiles. Op die manier maken we stap voor stap de ondergrondinformatie nog toegankelijker.

Wat is beschikbaar via de BRO 3D webservices?

Er is eerst een basisvoorziening ontwikkeld voor de volgende registratieobjecten van de BRO: het model GeoTOP, het model REGIS II, Geotechnisch sondeeronderzoek en de Grondwaterstanden. Gegevens van booronderzoek maken in eerste instantie nog geen deel van uit van de BRO 3D webservices. Volg de ontwikkelingen van de BRO 3D webservices.

Is er een BRO API-interface voor ArcGIS?

Ja, de basisversie van de BRO 3D webservice is beschikbaar en dat betekent dat er een API-interface voor ArcGIS API-interface voor ArcGIS is die voldoet aan de OGC standaard I3S. Het voordeel is dat je daarmee eenvoudig en snel een aantal datatypen en modellen van de BRO in je eigen GIS-systeem kunt inladen of ze direct kunt bekijken in de browser. De ontwikkeling van BRO 3D webservices die voldoen aan andere OGC-standaarden, zoals 3D-Tiles, wordt verkend.

Worden oudere boringen en sonderingen van DINOloket op termijn toegevoegd aan de BRO webservice?

Boringen zijn nog niet meegenomen bij de ontwikkeling van de BRO 3D webservices, sonderingen wel. Sonderingen die niet in de BRO zijn opgenomen vallen ook voor de BRO 3D webservices buiten scope.

Wordt bepaalde data uit de BRO gefilterd die niet publiekelijk toegankelijk is of wordt alle data openbaar aangeboden?

Vertrouwelijke data worden in de BRO 3D webservice hetzelfde behandeld als in de BRO: vertrouwelijke data zijn niet publiek toegankelijk.

BRO-data of modellen in andere applicaties

Er zijn vast al organisaties die een digitale dataroom hebben opgezet voor de ondergrond. Zijn er tips die ik kan benutten?

Ja, die zijn er zeker. Op de pagina BRO en de bronnen staat een overzicht van beschikbare datasets en een korte checklist voor het opzetten van een digitale dataroom. Met die informatie kun je aan de slag. Kijk zeker ook bij BRO 4 BRO, de Praktijkvoorbeelden en de Praktijkverhalen om nog meer tips te benutten. Kijk ook bij de mogelijkheden van de BRO 3D webservices. Ook voor het maken van toepassingen geldt als het even kan: Samen maken we de BRO!

Kan ik een model of BRO-gegevens combineren met eigen data?

Zeker, op die manier krijg je beter inzicht in de ondergrond. Benut de tips bij BRO en de bronnen. Er zijn bovendien veel verschillende manieren om BRO-data (of modellen) met je eigen gegevens te combineren en zelfs een digital twin te maken. Dat is ook mogeljk in 3D. De SubsurfaceViewer of de BRO 3D webservices bieden dan uitkomst.

Hoe kan ik BRO-data inlezen in andere applicaties?

Je kunt op verschillende manieren de BRO-data ophalen om in te kunnen lezen in jouw eigen applicatie. Op de site hebben we een overzicht met producten en hulpmiddelen om het werken met de BRO zo eenvoudig en prettig mogelijk te maken. Wil jij aan de slag met modellen, dan hebben we ook een aantal praktische tips. En bekijk zeker ook de praktijkvoorbeelden en benut elkaars kennis via BRO 4 BRO!

Hoe kan ik de BRO-gegevens in GIS, ArcGIS, QGis raadplegen?

Via BROloket en PDOK (Publieke Dienstverlening op de Kaart), kun je bestanden met BRO-gegevens opvragen. Lees op de toelichtende pagina van BROloket en PDOK wat de mogelijkheden zijn. En benut de checklist digitale dataroom (pdf, 783 kB). Nieuw is de basisversie van de BRO 3D services.

Waarom zie ik geen visualisaties van BRO-data in mijn eigen GIS-applicatie?

Bij het inladen van BRO-gegevens in andere systemen, zoals  GIS/ArcGIS/QGis, zie je geen visualisaties van de objecten. Deze visualisaties zitten niet in de XML, dus deze worden niet getoond. Op BROloket kun je natuurlijk wel grafieken en visualisaties van BRO-gegevens en bekijken en opslaan. Daarnaast zijn REST visualisatieservices beschikbaar.

Is er ook een REST uitgifteservice voor de BRO?

Ja, er is een REST uitgifteservice. Via deze open API service worden alle publieke data ontsloten. Het grote voordeel voor BRO-gebruikers is dat er geen PKI-certificaat nodig is en de service is zelfbeschrijvend. De functionaliteit maakt het mogelijk om een grondwatermonitoringput direct na aanlevering te bekijken in de Basisregistratie Ondergrond met het ontvangen BRO-ID.

Hoe kan ik de BRO-modellen gebruiken in mijn eigen GIS-applicatie

Je kunt op verschillende manieren de BRO-modellen ophalen om in te kunnen lezen in jouw eigen applicatie. Op de site hebben we een overzicht met praktische tips voor het gebruik van demodellen. En bekijk zeker ook de praktijkvoorbeelden en benut elkaars kennis via BRO 4 BRO! En het is nu ook mogelijk om BRO-data en -modellen in je eigen GIS-applicatie te gebruiken. Speciaal daarvoor zijn de BRO 3D services.

Bekijk zeker ook de veelgestelde vragen over de modellen.

Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op X
  • Download PDF

Over ons

Dit is de website van het Programma Basisregistratie Ondergrond. Het programma werkt aan een landelijke voorziening met betrouwbare  informatie over de Nederlandse bodem en ondergrond, die voor iedereen toegankelijk is.

Onze partners:

Afbeelding partners van de BRO

Contact

Met vragen en opmerkingen kun je contact opnemen via het contactformulier.

Volg ons

Newsletter Nieuwsbrief

LinkedIn LinkedIn

Youtube YouTube-kanaal

BRO: transparant  - overzichtelijk -  toegankelijk

BRO-website in het Engels

Over deze site

Over deze site
  • Persoonsgegevens
  • Toegankelijkheid
  • Verantwoording
  • Persvoorlichting
  • Archief