Instructie aanleveren (GMW)

Elk registratieobject heeft specifieke aandachtspunten om het goed te kunnen registreren in de BRO. Ter voorbereiding van het aanleveren van gegevens voor Grondwatermonitoringput (GMW) adviseren we om de storymap Grondwatermonitoring te bekijken. Het helpt om een goed beeld te krijgen van de context van het registratieobject. Raadpleeg ook de andere handige links hiernaast.  Vervolgens kunt u met uw softwareleverancier aan de slag.

Gegevens voor de BRO moet u namelijk als brondocument aanleveren via het Bronhouderportaal. U moet de gegevens dan aanbieden als ‘BRO-verzoek’. In onderstaande instructie beschrijven we hoe u zo’n BRO-verzoek maakt voor grondwatermonitoringput (GMW) en/of hoe u uw software kunt aanpassen.

Wat is een BRO-verzoek?

Een 'BRO-verzoek' bestaat uit het brondocument met een 'request'. Het brondocument is het document met de authentieke gegevens die geregistreerd worden in de landelijke voorziening BRO. Voor elk registratieobject staat in de bijbehorende catalogus waar die Schematische afbeelding van wat een BRO-verzoek isgegevens aan moeten voldoen. Vervolgens is het BRO-verzoek het bestand in IMBRO/XML-formaat dat het BRO-brondocument bevat en als verzoek wordt aangeboden in het Bronhouderportaal . Dit is ook wel de 'request'.

Stapsgewijs een BRO-verzoek maken

Bekijk allereerst het voorbeeldverzoek (zip, 4.2 kB). Het voorbeeld 'registrationRequestGMW' geeft een beeld van wat gemaakt moet worden voor grondwatermonitoringput.

Om uw software aan te passen om het juiste BRO-verzoek te laten genereren, zijn technische XML schema definities (XSD’s) beschikbaar. Vanuit dat schema zijn er de overige benodigde XML schema definities. U vindt daar generieke BRO schema’s (brocommon) en specifieke grondwatermonitoringput (GMW) schema’s (o.a. gmwcommon).

Het is ook mogelijk om dit te bereiken op basis van de beschikbare WSDL (met deze certificaten).

NB Op verzoek is een voorbeeldclient (Java) via de Servicedesk beschikbaar.

De inhoud: het brondocument

Onderzoeksgegevens moeten omgezet worden naar een BRO-brondocument dat voldoet aan de kwaliteitseisen van de BRO. Waar van toepassing moeten  de onderzoeksgegevens nog aangevuld worden met (meta)gegevens om tot het vereiste kwaliteitsniveau te komen. Let op: levert u gegevens van historische putten? Dan moet u een coderegel toevoegen in het XML-bericht. Lees meer daarover in deze mededeling.

Om onderzoeksgegevens om te zetten naar een BRO-brondocument kunt u gebruikmaken van onderstaande documentatie. Weliswaar hoeft u vanwege het Bronhouderportaal BRO geen koppelvlak met SOAP te realiseren, de koppelvlakbeschrijving van de Landelijke Voorziening BRO bevat alle attributen uit de catalogus in IMBRO/XML-formaat om u op weg te helpen. Ook staat in de bijlage van de koppelvlakbeschrijving een praktische codelijst.

  1. Catalogus Grondwatermonitoringput (informatiemodel) (pdf, 2.2 MB)
  2. Koppelvlakbeschrijving GMW inname (pdf, 2.4 MB)

Gebruik om er vervolgens een BRO-verzoek van te maken:

Innamehandboek Grondwatermonitoringput (pdf, 1.2 MB)

Het resultaat is een BRO-verzoek (inclusief brondocument) dat aangeboden kan worden aan het Bronhouderportaal. NB De organisatie die de gegevens uiteindelijk wil aanleveren bij de BRO moet zich eerst aanmelden en heeft eHerkenning 2+ nodig. Wilt u weten of het XML-formaat werkt? Met de validatieservice kunt u uw BRO-verzoek testen.

Geautomatiseerd gegevens aanleveren

Het is ook mogelijk om de gegevens als 'BRO-verzoek' geautomatiseerd aan te leveren via het Bronhouderportaal. Volg daarvoor de instructie in de online API documentatie van het Bronhouderportaal.

Belangrijk: putten actueel houden

Heeft u uw putten geregistreerd in de BRO? Dan is de volgende stap om deze putten actueel te houden. Als eigenaar, bronhouder of beheerder van grondwatermonitoringputten weet u dat een put aan verandering onderhevig kan zijn. Er kan sprake zijn van het inkorten of oplengen van een buis, putten krijgen een andere eigenaar of onderhouder, een nieuwe beschermconstructie of de hoogtegegevens van maaiveld of bovenkant buis zijn veranderd. In de BRO spreekt men dan van een ‘aanvulling.’ Als bronhouder geeft u de nieuwe, actuele gegevens binnen 20 werkdagen (gerekend vanaf het bekend worden van deze gegevens) door aan de BRO. U maakt dan een BRO-verzoek voor een aanvulling en levert dit aan via het Bronhouderportaal. Detailinformatie over de bijbehorende brondocumenten vindt u in het Innamehandboek GMW. De oude gegevens blijven voor de gebruiker van de BRO opvraagbaar, want ze worden niet overschreven. De putgeschiedenis is op die manier inzichtelijk.

Tip: bestaande putten

Wilt u gegevens van een bestaande put aanleveren? Dan is het handig om te weten dat u in één BRO-verzoek de gegevens kunt geven van de inrichting van een put én de gegevens van in het verleden opgetreden veranderingen van de putgegevens. U levert dus een put met voorgeschiedenis aan. Deze mogelijkheid is ontwikkeld voor bronhouders die gegevens van bestaande putten uit archieven willen opnemen in de BRO. Belangrijk: heeft u in het verleden gegevens aangeleverd aan DINO (Data en Informatie van de Nederlandse Ondergrond). Neemt u dan eerst contact op met de Servicedesk.

Correctieverzoek

Is er sprake van een foute levering en zijn uw gegevens geregistreerd in de landelijke voorziening BRO? Het is mogelijk om de gegevens te corrigeren door het maken van een BRO-verzoek en dat aan te bieden aan het Bronhouderportaal. Omdat Grondwatermonitoringput een registratieobject met geschiedenis is, zijn 4soorten correctieverzoeken mogelijk: invoegen, verwijderen, verplaatsen of vervangen. In hoofdstuk 4 van het Innamehandboek Grondwatermonitoringput wordt dit uitgelegd. Volg dus dezelfde stappen als het aanleveren van gegevens om een correctieverzoek te maken en bekijk het voorbeeld (zip, 4.2 kB). In de Koppelvlakbeschrijving GMW inname staan verdere XML-aanwijzingen. NB Omdat op dit moment alleen verplaatsen (datum) en vervangen (overige fouten) van toepassing zijn, zijn momenteel alleen die voorbeelden beschikbaar.

Heeft u een dubbele levering gedaan? Neemt u dan contact op met de Servicedesk.