BRO Nieuwsbrief november

In deze nieuwsbrief onder meer:

  • Startende BRO-coördinatoren in gesprek op BRO Live Ketendag
  • Innovatie Expo: De kracht van samenwerking
  • Reacties op catalogus Milieuhygiënisch Bodemonderzoek (SAD) verwerkt
  • BROloket stap voor stap verbeterd
  • Uitnodiging: gebruikersbijeenkomst BRO 3D webservices

Startende BRO-coördinatoren in gesprek op BRO Live Ketendag

IMG_003B23F7DB50-1

Wat houdt de rol van BRO-coördinator precies in? Hoe krijg ik mijn collega’s mee? Hoeveel tijd is een coördinator wekelijks kwijt? Veel startende BRO-coördinatoren worstelen met dit soort vragen over hun rol. Daarom organiseerden we een BRO Live Ketendag speciaal voor startende BRO-coördinatoren.

Innovatie Expo: De kracht van samenwerking

3

‘Samen werken aan het datafundament voor de fysieke leefomgeving’. Onder deze naam stonden 7 partijen in de stand op de Innovatie Expo: Kadaster, TNO, Centraal Bureau voor de Statistiek, Geonovum, Wageningen Environmental Research, Basisregistratie Ondergrond en programma Zicht op Nederland – Datafundament. Dit leidde tot mooie gesprekken over de urgentie van innovatie van ons geo-datafundament met vele deelnemers aan de Expo, minister Hugo de Jonge en met elkaar.

Reacties op catalogus Milieuhygiënisch Bodemonderzoek (SAD) verwerkt

sad-600-x-300

Afgelopen zomer vond de publieke consultatie van de catalogus voor het Milieuhygiënisch Bodemonderzoek (SAD) onder IMBRO/A plaats. Er is een groot aantal reacties binnengekomen en dat getuigt van grote betrokkenheid. Daar zijn we blij mee. Alle binnengekomen reacties zijn inmiddels beoordeeld en waar nodig verwerkt in een nieuwe versie van de gegevenscatalogus. Deze versie doorloopt komende maanden het proces om de catalogus vast te stellen en wettelijk te verankeren. Op 14 december organiseren we een BRO'tje over werken met SAD.

BROloket stap voor stap verbeterd

Het BRO-team bij TNO verbetert stap voor stap het BROloket. Je kunt alvast een kijkje nemen in het vernieuwde loket via de bèta-omgeving. Deze is te vinden in het menu van het huidige BROloket. In het eerste kwartaal van 2024 gaat deze versie live. De bèta-omgeving blijft daarna actief om toekomstige verbeteringen te toetsen. Dat doen we graag samen met jou. Wil je jouw ervaringen met ons delen? Laat het ons weten.

12 december: Gebruikersbijeenkomst BRO 3D webservices

bro-3d-services-beeldschermen (3)

Ben je al aan de slag gegaan met de basisversie van BRO 3D webservices? We zijn erg benieuwd naar je ervaringen en we willen je graag (verder) op weg helpen. Daarom organiseren we op 12 december een BRO 3D Gebruikersbijeenkomst.

14 december: BRO'tje Aan de slag met Milieukwaliteit

Begin 2024 is het zo ver: dan is het technisch mogelijk om bestaande gegevens over Milieuhygiënisch bodemonderzoek (SAD) aan de Landelijke Voorziening te leveren. Wat kun je zelf al doen om je hierop voor te bereiden? En hoe word je ontzorgd? In dit BRO’tje praten we je graag bij en we horen ook graag van jullie welke vragen er leven.

Ketendemo voortaan ieder kwartaal

Tot nu toe organiseerden we iedere maand een BRO Ketendag: 1 dag met de Ketendemonstratie, reviewsessie standaarden Milieukwaliteit en het softwareplein. We gaan de Ketendemo in een ander ritme organiseren, namelijk 1 keer per kwartaal. Zo sluiten we aan bij de kwartaalplanning die we hanteren bij onze agile werkwijze. De reviewsessies van Milieukwaliteit en het softwareplein blijven in hun eigen ritme.

Publieke consultatie Grondwatermonitoringput

De catalogus Grondwatermonitoringput is aangepast. Daarin zijn nu de uitbreiding op de standaard en de werkafspraken doorgevoerd. Vanaf vrijdag 1 december 2023 loopt de publieke consultatie voor deze catalogus. We horen graag jouw reactie op de aanpassingen.

EU INSPIRE-geharmoniseerde datasets

Ook de BRO moet voldoen aan Europese richtlijnen. Een daarvan is INSPIRE, die de digitale uitwisseling van geo-informatie mogelijk maakt tussen de Europese lidstaten. PDOK heeft 3 nieuwe BRO INSPIRE-geharmoniseerde datasets ontsloten. De endpoints van 2 andere INSPIRE-geharmoniseerde datasets worden uit productie genomen. De oude services zijn beschikbaar tot 15 mei 2024.

Veelgestelde vragen aan de BRO

1. Wat moet je doen als een registratieobject van jouw organisatie ‘in onderzoek’ staat?

Zie je dat van jouw organisatie een registratieobject in onderzoek staat, dan betekent dit dat er een terugmelding openstaat. Bel in dit geval de BRO Servicedesk. Wij kunnen dan even met je meekijken wat de terugmelding inhoudt. Daarmee voorkom je dat het te lang blijft liggen. En zie je zelf iets wat niet klopt in de BRO? Dan horen we dat natuurlijk ook graag. Doe dan een terugmelding.

2. Heb je een nieuwe functie of zijn er andere wijzigingen die belangrijk zijn voor het Bronhouderportaal?

Neem gewoon even contact met ons op. De BRO Servicedesk helpt je graag op weg. Bijvoorbeeld als er iets wijzigt in jouw organisatie. Jij of je collega krijgen een nieuwe functie of rol. Je wilt meer gaan doen met de BRO of je hebt een andere vraag. Zeker ook voor het Bronhouderportaal is het goed om te weten wat je moet regelen.

3. Hoe weet ik welke collega’s in mijn organisatie iets moeten doen met de BRO?

De procesanalyses op de site van de Basisregistratie Ondergrond voor gemeenten, waterschappen en provincies bieden dan uitkomst. Je kunt in die rapporten zien waar de BRO de processen bij jouw gemeente, waterschap of provincie raakt. Dat maakt de implementatie van de BRO een stuk overzichtelijker.

BRO Ondersteuning

Kun je niet vinden wat je zoekt of loop je vast? De Servicedesk helpt je graag bij het beantwoorden van alle BRO-vragen - niet alleen de technische. Bel 088-8664 999 of vul het contactformulier in.

Wist je dat...

  • alle data in de demo-omgeving op 14 december wordt verwijderd? Wil je testdata bewaren, wacht dan niet te lang.
  • ondergrondgegevens opzoeken op BROloket anders wordt? Bekijk alvast de preview: ondergrondgegevens bèta.
  • je sinds 15 september een nieuwe eherkenningsmachtiging nodig hebt om in te kunnen loggen op het Bronhouderportaal? Log jij in met eherkenning, vraag dan de eherkenningsbeheerder van jouw organisatie om je te machtigen voor Mijn Geologische Dienst.
  • we een hele handige checklist voor BRO-coördinatoren hebben?

BRO Agenda

Het programma BRO organiseert diverse (online) bijeenkomsten om bij te praten, jouw feedback te krijgen en samen te werken. We zien je graag bij een van onze bijeenkomsten!

Op de kalender in december:

  • 12 december: gebruikersbijeenkomst BRO 3D webservices
  • 14 december: BRO'tje over werken met Milieuhygiënisch Bodemonderzoek (SAD)
  • 7 en 21 december: BRO Softwareplein
  • 21 december: Reviewsessie Milieukwaliteit

Volg jij ons al op LinkedIn?

Ontwerp zonder titel (15)

Via onze LinkedIn-pagina blijf je gemakkelijk op de hoogte van de laatste updates!

Je bent ingeschreven voor de BRO nieuwsbrief. Collega inschrijven voor de BRO nieuwsbrief of uitschrijven? In- of uitschrijven nieuwsbrief.