Veelgestelde vragen: Bronhouderportaal
Het oorspronkelijke plan was dat bronhouders rechtstreeks aan de Landelijke Voorziening BRO zouden gaan leveren. Dat bleek bij nader inzien complex om te organiseren, en bovendien kostbaar vanwege de ICT-voorzieningen die elke bronhouder zou moeten implementeren. Daarom heeft het ministerie het Bronhouderportaal BRO laten ontwikkelen. Daarin kan de opdrachtgever (het bestuursorgaan) de opdrachtnemer (uitvoerend bedrijf) machtigen om leveringen aan de BRO te doen, de opdrachtgever kan dit monitoren, en kan daar desgewenst zelf nog een validatie op toepassen.
Het ministerie van vro verwacht dat er bij de bronhouders geen substantiële aanpassingen in hun IT-omgeving nodig zijn, omdat handelingen die verricht moeten worden, gefaciliteerd worden door het Bronhouderportaal BRO. De verantwoordelijkheid voor de gegevens blijft in deze constructie berusten bij de bronhouder, in overeEnstemming met de wet.
Zie ook: Bronhouderportaal.
Jij kunt op www.bronhouderportaal-bro.nl inloggen als je aangemeld bent bij de BRO. Lees meer over het Bronhouderportaal. Kom je er niet uit? Neem gerust contact op met de Servicedesk.
Op 15 september 2023 is er een aanpassing voor het inloggen op het Bronhouderportaal doorgevoerd. Dat geldt ook voor de demo-omgeving van het Bronhouderportaal. Kun je niet meer inloggen of heb je niet meer de juiste rechten na het inlogen? Neem dan contact op met de BRO Servicedesk.
Met een token van het Bronhouderportaal kun je leveringen aanmaken, brondocumenten valideren, leveringen verrijken, registraties in de BRO bekijken en het BRO Transactieregister bekijken. Wil je extra tips rondom het gebruik van het Bronhouderportaal? Begin dan de dag met een BRO’tje op 14 maart 2024 (na afloop ook terug te kijken). Megan Wouters van het BRO-team laat dan zien hoe je meer haalt uit het Bronhouderportaal.
Ja, dat kan met de publieke validatieservice van het Bronhouderportaal. Je valideert dan de gegevens zonder dat je een projectnummer nodig hebt, dus je hebt geen machtiging nodig. Op die manier hoef je als dataleverancier niet te wachten op de machtiging voor het Bronhouderportaal en kun je alvast checken of je gegevens voldoen aan de kwaliteitseisen van de BRO.
De nieuwe gebruikersbeheerder heeft eHerkenning2+ nodig en moet daar dan eerst een keer mee ingelogd zijn bij het Bronhouderportaal. Vervolgens kan de bestaande gebruikersbeheerder contact opnemen met de Servicedesk om de nieuwe of extra beheerder toe te laten voegen.
Het is handig om meer gebruikersbeheerders per organisatie aan te wijzen, bijvoorbeeld bij vakantie of verlof. Let op: een gebruikersbeheerder moet altijd inloggen met eHerkenning 2+ (of hoger).
NB: Alleen een bronhouderorganisatie kan een gebruikersbeheerder hebben in het Bronhouderportaal.
Neem gewoon even contact met ons op. De BRO Servicedesk helpt je graag op weg. Bijvoorbeeld als er iets wijzigt in jouw organisatie. Jij of je collega krijgen een nieuwe functie of rol. Je wilt meer gaan doen met de BRO of je hebt een andere vraag. Zeker ook voor het Bronhouderportaal is het goed om te weten wat je moet regelen.
Ja, er is een handleiding van het Bronhouderportaal. Je vindt de handleiding van het Bronhouderportaalin de BRO Productomgeving (onderaan). Ook is er de mogelijkheid om te oefenen in de demo-omgeving van het Bronhouderportaal. Heb je vragen over wat je leest of mis je informatie? Neem contact op met de BRO Servicedesk.
Ja, er is een demo-omgeving van het Bronhouderportaal. Zodra jouw organisatie is aangemeld bij de BRO, kun je bij de Servicedesk een demo-account voor het Bronhouderportaal aanvragen.
Bronhouders kunnen dan bijvoorbeeld het aanleveren, controleren en doorleveren van gegevens in de demo-omgeving uitproberen. Jij ziet ook hoe je een project aanmaakt en rollen toekent aan uw eventuele (interne of externe) leveranciers. Ook in de demo-omgeving moeten dataleveranciers eerst gemachtigd worden voordat ze het aanleveren van gegevens kunnen testen. Dataleveranciers moeten dus ook eerst aangemeld zijn bij de BRO. Extra uitleg over het oefenen in de demo-omgeving vind je in de handleiding van het Bronhouderportaal.
In de demo-omgeving kun je alles testen zonder dat gegevens definitief worden opgeslagen in de Landelijke Voorziening BRO. Je herkent de demo-omgeving aan de groene kleur; op de ‘echte’ omgeving is deze kleur blauw.
Maak jij gebruik van eHerkenning 2+ (of hoger) voor de BRO, dan kun je daarmee ook inloggen op de demo-omgeving van het Bronhouderportaal. Jij hoeft dan dus geen demo-account aan te vragen.
Heb je de machtiging voor eHerkenning wel al goed ingesteld? Een expliciete machtiging is noodzakelijk. Je kunt dit navragen bij de eHerkenningsbeheerder van jouw organisatie.
Een andere reden waarom inloggen niet lukt, kan zijn dat jouw KvK-nummer van jouw eHerkenningsmiddel niet overeenkomt met het KvK-nummer dat is doorgegeven bij de aanmelding bij de BRO. Weet je niet met welk KvK-nummer jouw organisatie aangemeld is? Je kunt het opzoeken op de pagina Aangemeld bij de BRO.
Ja, dat is mogelijk voor bronhouders. Jij kunt e-mailaccounts aanmaken als je de gebruikersbeheerder bent van het Bronhouderportaal. De gebruikersbeheerder kan gebruikers toevoegen en ze vervolgens rechten geven in het Bronhouderportaal. Meer hierover lees je in de handleiding van het Bronhouderportaal. Mocht je een extra gebruikersbeheerder toe willen voegen, neem dan contact op met de Servicedesk. Let er wel op dat een gebruikersbeheerder altijd eHerkenning 2+ (of hoger) nodig heeft om in te kunnen loggen.
Het is niet mogelijk om een account aan te maken voor gebruikers die geen e-mailadres hebben van jouw organisatie.
Alleen medewerkers van een bronhouderorganisatie kunnen inloggen zonder eHerkenning bij het Bronhouderportaal. In plaats van met eHerkenning loggen deze medewerkers dan in met een e-mailaccount. Zo’n account kan aangemaakt worden in het Bronhouderportaal door de gebruikersbeheerder van de bronhouderorganisatie.
Niet-bronhouders en gebruikersbeheerders moeten altijd inloggen met eHerkenning. Het benodigde niveau is eHerkenning 2+.
Voor het Bronhouderportaal is minimaal eHerkenning 2+ nodig. Met eHerkenning 3 of 4 is het dus ook mogelijk om in te loggen. Als leverancier log je overigens altijd in met eHerkenning.
Bij een bronhouderorganisatie moet de gebruikersbeheerder inloggen met eHerkenning. Andere medewerkers van een bronhouderorganisatie kunnen met eHerkenning inloggen of met een e-mailaccount als de gebruikersbeheerder dit heeft aangemaakt.
Als jij een project hebt aangemaakt in het Bronhouderportaal, dan kun je in jouw project een nieuwe projectautorisatie toevoegen en daarmee de rol van projectbeheerder aan een andere collega overdragen. Deze gebruiker kan dan jouw taken overnemen tijdens je afwezigheid. Dit dien je te doen voor ieder project waarvan je bronhouder bent.
Kun je jouw vervanger niet selecteren in het Bronhouderportaal? Dan moet de gebruikersbeheerder van jouw organisatie nog een account aanmaken voor je vervanger, of de vervanger moet inloggen met eHerkenning. De Servicedesk kan jou vertellen wie de gebruikersbeheerder is van jouw organisatie.
Jouw gemeente maakt deel uit van een samenwerkingsverband. Als een medewerker van het samenwerkingsverband geen e-mailadres heeft van de gemeenten, maar wel werkzaamheden uit wil voeren in het Bronhouderportaal, dan kan dit geregeld worden via eHerkenning. Deze medewerker heeft dan een eHerkenning 2+ (of hoger) inlogmiddel nodig. Deze eHerkenning moet door de eHerkenningsbeheerder van elk van de afzonderlijke gemeenten gemachtigd worden voor het Bronhouderportaal.
Als deze medewerker vervolgens inlogt, moet diegene kiezen voor welke gemeente (bronhouder) diegene op dat moment aan de slag wil. Voor het wisselen tussen de gemeenten moet wel telkens opnieuw ingelogd worden.
Als je inlogt bij het Bronhouderportaal met jouw e-mailadres, dan is het mogelijk om 2-factorauthenticatie in te stellen. Je kunt dit aangeven in jouw profiel door rechtsboven in het Bronhouderportaal op je naam te klikken en dan te kiezen voor 'Beveiliging'.
Dit is niet van toepassing voor gebruikers van eHerkenning2+ (of hoger).
Het Bronhouderportaal neemt IMBRO of IMBRO/A XML-gegevens in. Voor het genereren van dat formaat is inderdaad software nodig. In de praktijk is het vaak de dataleverancier die over de juiste tooling beschikt, die ontwikkeld of aangepast is door softwareleveranciers voor het Bronhouderportaal. Als bronhouder hoef je dan alleen de machtiging in het Bronhouderportaal te verzorgen.
Voordat jij jouw bestand met gegevens aanbiedt in het Bronhouderportaal is het handig om het XML-formaat te testen. Speciaal daarvoor is er een (REST)validatieservice in het Bronhouderportaal beschikbaar. Ook in de demo-omgeving van het Bronhouderportaal is er een validatieservice. Heb je nog geen demo-account van het Bronhouderportaal? Mail de Servicedesk.
Als je grote bestanden en veel gegevens wilt aanleveren via het Bronhouderportaal, dan vragen we je vooraf even contact op te nemen met de BRO Servicedesk. De Servicedesk kan de levering dan inplannen. Zo zorgen we dat het Bronhouderportaal goed blijft werken en de wachtrij niet volloopt. In de BRO Productomgeving staat omschreven wat groot is voor de BRO? Deze limieten gelden voor elk registratieobject.
Eigenlijk zijn ‘archiefgegevens’ of ‘historische gegevens’ gegevens van voor de invoering van de BRO. Dus voor de wettelijke ingangsdatum van dat specifieke registratieobject. De BRO stelt het aanleveren van deze ‘archiefgegevens’ niet verplicht, maar steeds meer bronhouders maken de afweging om deze gegevens toch in de BRO te registreren Zo zijn de gegevens éénduidig vastgelegd en beschikbaar voor meervoudig gebruik. Ook zijn alle gegevens dan op 1 plek aanwezig.
NB Bij de BRO zijn er ook registratieobjecten met ‘materiele of formele geschiedenis’. Dit is dus wat anders dan archiefgegevens. In de Handreiking aanleveren BRO-gegevens wordt dit uitgelegd.
Een andere nuancering is van toepassing bij het registratieobject Grondwatermonitoringput. Een put kan in de jaren 90 al ingericht zijn. Als nog actief geme ten wordt in die put, dan valt zo’n put niet onder archiefgegevens en is men verplicht om die put te registreren in de BRO. Dat geldt is ook van toepassing in het domein Grondwatergebruik. Al is een Grondwaterproductiesysteem gerealiseerd voor de invoering van de wet Bro: als het systeem (nog) in gebruik is, is er een Grondwaterproductiedossier en moeten de gegevens van die registratieobjecten aangeleverd worden. Het gevolg hiervan is dat het Grondwatergebruiksysteem ook geregistreerd moet worden, ook al is het Grondwatergebruiksysteem voor de invoering van de wet geplaatst.
Tot slot nog twee tips:
- Wil je archiefgegevens aanleveren, maar zijn niet alle gegevens bekend die je moet aanleveren volgens de BRO-richtlijnen? Dat is begrijpelijk; de BRO was er immers nog niet toen de gegevens ingewonnen werden. Speciaal voor die gegevens geldt het soepelere kwaliteitsregime IMBRO/A, waarbij bepaalde gegevens weggelaten mogen worden of ingevuld met waarde = onbekend. In de catalogus van het registratieobject lees je om welke gegevens het gaat.
- Voordat je een grote levering met archiefgegevens klaarzet in het Bronhouderportaal, vragen we je om vooraf de Servicedesk te bellen.
Ja, dat maakt uit bij registratieobjecten met een materiële geschiedenis. Lees meer over de volgorde waarin je brondocumenten moet aanbieden.
Jij kunt als dataleverancier toegang krijgen tot het Bronhouderportaal met eHerkenning 2+ of hoger nadat jouw organisatie zich heeft aangemeld. Wel moet de bronhouder jouw organisatie nog machtigen voor het aanleveren van gegevens. Zodra dat is gebeurd, kun je aan de slag.
Jij moet in het Bronhouderportaal vooral kijken of de gegevens kloppen met de opdracht. Gaat het bijvoorbeeld daadwerkelijk om gegevens van de opgegeven locatie? Klopt de locatie? In feite kijk je dus of de gegevens plausibel zijn en of de gegevens voldoen aan de opgegeven criteria. Ook zijn er visualisaties om het controleren makkelijker te maken.
Je hoeft niet te kijken naar het technische XML-formaat; dat wordt automatisch gedaan door het systeem van de Landelijke Voorziening BRO zodra het bestand in het Bronhouderportaal is gevalideerd. Ook controleert het systeem automatisch of de waarden voldoen aan bepaalde criteria, zoals beschreven in de catalogus van het registratieobject.
Heb je iets aangeleverd aan de BRO dat niet (meer) correct blijkt te zijn? Afhankelijk van de situatie zijn er verschillende mogelijkheden. We hebben de informatie hiervoor bij elkaar gezet. Bekijk op de pagina Fouten in levering wat voor jouw situatie van toepassing is en waar je op moet letten. Ook lees je daar meer over de verschillen tussen corrigeren en aanvullen, wanneer je iets corrigeert en waarom je geen registratieobjecten uit de BRO kunt verwijderen.
In het Bronhouderportaal wordt onderscheid gemaakt tussen goedkeuren en accorderen. De controleur verzorgt de goedkeuring van de aangeleverde gegevens. De projectbeheerder verzorgt het accorderen van de levering. Dit zijn dus 2 losse stappen. Pas na de tweede stap worden de gegevens aangeleverd aan de Landelijke Voorziening. Het is mogelijk om deze twee stappen automatisch te laten uitvoeren. In de handleiding lees je hoe je dit kunt doen.
Voorheen was het in een levering in het Bronhouderportaal mogelijk om een zip-bestand te downloaden met daarin de XML-berichten. Dit is niet meer mogelijk nadat een levering is doorgeleverd. De levering is namelijk niet meer beschikbaar omdat het is doorgeleverd naar de LV BRO. Alleen vanuit gearchiveerde leveringen is het mogelijk om in het Bronhouderportaal de geleverde gegevens op te vragen. De documenten moeten dan één voor één gedownload worden; dat is best omslachtig. Het Bronhouderportaal is daar ook niet voor bedoeld. Het Bronhouderportaal is gericht op het aanleveren van gegevens en niet geschikt als ‘archief’.
Het is makkelijker om aangeleverde bestanden op te vragen vanuit de LV BRO. Dat is plek waar alle gegevens worden bewaard voor hergebruik. De aangeleverde gegevens zijn op verschillende manieren op te vragen. Lees daarvoor deze tips of ga naar de handreiking afname BRO-gegevens.
Voorheen was het in een levering in het Bronhouderportaal mogelijk om een zip-bestand te downloaden met daarin de XML-berichten. Dit is niet meer mogelijk nadat een levering is doorgeleverd. De levering is namelijk niet meer beschikbaar omdat het is doorgeleverd naar de LV BRO. Alleen vanuit gearchiveerde leveringen is het mogelijk om in het Bronhouderportaal de geleverde gegevens op te vragen. De documenten moeten dan één voor één gedownload worden; dat is best omslachtig. Het Bronhouderportaal is daar ook niet voor bedoeld. Het Bronhouderportaal is gericht op het aanleveren van gegevens en niet geschikt als ‘archief’.
Het is makkelijker om aangeleverde bestanden op te vragen vanuit de LV BRO. Dat is plek waar alle gegevens worden bewaard voor hergebruik. De aangeleverde gegevens zijn op verschillende manieren op te vragen. Lees daarvoor deze tips of ga naar de handreiking afname BRO-gegevens.
Jij kunt in het Bronhouderportaal bij jouw profiel aangeven welke e-mailnotificaties je wilt ontvangen. Als je bent ingelogd in het Bronhouderportaal, kom je in jouw profiel door rechtsboven op je naam te klikken. Je kunt automatisch een bericht ontvangen als jouw levering is gecontroleerd, vastgesteld of doorgeleverd. Ook kun je een notificatie krijgen als je een nieuwe machtiging ontvangt.
Als een terugmelding is gedaan op een registratieobject, omdat iemand twijfelt over de juistheid van de gegevens, dan staat dat registratieobject tijdelijk in onderzoek. Van de bronhouder wordt dan actie verwacht. Een overzicht van wat van jou als bronhouder in onderzoek staat, is nu ook te zien in het Bronhouderportaal. Je vindt deze informatie onder de knop “Bekijken” op het tabblad ‘Onderzoeken’.
Je kunt vrij eenvoudig de organisatie aanpassen. Klik op ‘verwijderen’ naast de naam van de gemachtigde organisatie om de machtiging te verwijderen. Vervolgens kun je een nieuwe machtiging aanmaken voor de juiste organisatie.
De putcode heeft niet dezelfde status als een BRO-ID. Een BRO-ID is een uniek kenmerk van een registratieobject in de BRO dat niet verandert. Een putcode kan wel veranderen. Een putcode heeft daarom niet dezelfde status als het BRO-ID en wordt niet getoond in het Bronhouderportaal bij het aanleveren van gegevens van een grondwatermonitoringput.
Een putcode wordt automatisch gegenereerd door de BRO zodra de gegevens worden aangeleverd. Zo’n putcode is gebaseerd op de locatie van een put (kaartblad) en een NITG-code als die er is. Als de locatie niet juist blijkt te zijn en de gegevens van een put worden gecorrigeerd, dan kan een grondwatermonitorinput dus een andere putcode krijgen als er een ander kaartblad hoort bij die nieuwe locatie.
Lees meer over BRO-ID's en putcode.
De website van het Bronhouderportaal is te vinden op www.bronhouderportaal-bro.nl. Deze omgeving staat bekend als de productieomgeving.
Daarnaast is er ook een aparte Demo-omgeving. De demo-omgeving is bedoeld om te oefenen met het aanleverproces, zonder dat er per ongeluk testdata in de BRO geregistreerd kan worden. Iedereen kan bij de BRO Servicedesk voor de Demo-omgeving een inlogaccount krijgen om zelf te ervaren hoe het aanleveren aan de BRO werkt.
Er is nog een 3e omgeving: de Acceptatie-omgeving. Deze omgeving loopt qua functionaliteit vooruit op de Productie-omgeving en is bedoeld voor deelnemers aan ketentesten.
Lees in de handleiding van het Bronhouderportaal meer over de algemene verschillen en de technische verschillen van de omgevingen.
De demo-omgeving is bedoeld om te kijken hoe het Bronhouderportaal werkt en in de demo-omgeving kun je bestanden testen. De gegevens van het testen worden niet in de BRO geregistreerd. Het is echter niet de bedoeling om die gegevens in de demo-omgeving te bewaren. In overleg met gebruikers zullen op een gegeven moment gegevens uit de demo-omgeving worden verwijderd.
Als je de gegevens voor Grondwatergebruik rechtstreeks aanlevert bij het Landelijk Grondwater Register (LGR), dan heb je het Bronhouderportaal niet nodig. Het LGR zorgt dat de gegevens aangeleverd worden bij de BRO.
Als je de gegevens in het kader van een vergunning voor Grondwatergebruik rechtstreeks aanlevert bij het Landelijk Grondwater Register (LGR), dan heb je het Bronhouderportaal niet nodig. Het LGR zorgt dat de gegevens aangeleverd worden bij de BRO. Je hoeft dan dus geen gegevens te controleren in het Bronhouderportaal.
Als je als dataleverancier heel veel projecten in je overzicht hebt staan van het Bronhouderportaal, dan is het prettig om afgesloten projecten te kunnen verbergen. Verwijderen kan niet. Maar het is wel mogelijk om machtigingen in je overzicht te verbergen.
De Bronhouderportaal-API’s worden voornamelijk gebruikt om gegevens te valideren, aan te leveren of om leveringen te bekijken. Maar wist je dat er in de loop van dit jaar een nieuwe functionaliteit is toegevoegd? Zo kun je ook je machtigingen opvragen die je ontvangen hebt in het Bronhouderportaal. Daarnaast kun je transacties en BRO-registratieobjecten bekijken waar je zelf bronhouder en/of dataleverancier van bent. Bekijk snel de mogelijkheden in de API documentatie.
Als je geautomatiseerd wilt aanleveren via de API van het Bronhouderportaal, dan is een token verplicht. Elk token is uniek en alleen te gebruiken voor de eigen organisatie. Dataleveranciers hebben ook een eigen token nodig en kunnen die aanmaken met deze instructie. Een medewerker van de bronhouderorganisatie hoeft dus geen token aan te maken voor een dataleverancier.
Bij ‘Aanleveren’ gaat het specifiek over jouw leveringen via het Bronhouderportaal. Je vindt daar allerlei functionaliteiten, die gericht zijn op het aanleverproces. Bij het tabblad ‘Bekijken’ krijg je een doorkijkje naar de landelijke voorziening. Dat is dus veel breder dan alleen jouw leveringen.