eHerkenning 2+

Bij de BRO is minimaal eHerkenning 2+ nodig om in te loggen op het Bronhouderportaal. Als leverancier log je altijd in met eHerkenning. Bij een bronhouderorganisatie logt de beheerder in met eHerkenning.

Wat is eHerkenning (2+)?

e-Herkenning is een inlogmiddel in de vorm van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Inloggen met eHerkenning lijkt op inloggen met DigiD, maar dan voor bedrijven. eHerkenning is een initiatief van de Rijksoverheid en stelt medewerkers in staat namens de organisatie veilig officiële digitale handelingen en transacties uit te voeren op internet. Voor applicaties van de overheid is het dé standaard. Bijna elke overheidsorganisatie gebruikt inmiddels eHerkenning.

eHerkenning is beschikbaar in verschillende smaken. eHerkenning 2+ staat voor een verhoogd beveiligingsniveau. Op het laagste niveau werkt eHerkenning met alleen een gebruikersnaam en een wachtwoord. Maar voor niveau 2+ is bij elke nieuwe inlog een extra éénmalig te gebruiken inlogcode nodig. Dat lijkt op hoe dat bijvoorbeeld bij interbankieren werkt. Deze inlogcode wordt verstrekt via sms of via een speciaal apparaatje (een 'token'). Hoe dat in jouw situatie gaat werken hangt af van je eHerkenningsleverancier en het beleid in je organisatie.

eHerkenningsaccount aanvragen

Dit is een kwestie van de collega opsporen die eHerkenning beheert. eHerkenningsbeheer is vaak bij de ICT-afdeling belegd, maar kan ook iemand zijn van het directiesecretariaat of een inkoper. Bij deze collega kun je jouw account aanvragen. Mogelijk heb je daarnaast toestemming nodig van jouw direct leidinggevende of directeur. Als jouw organisatie nog geen eHerkenning heeft dan kun je jouw inkoopafdeling vragen een contract afsluiten met één van de vijf gecertificeerde aanbieders. Deze bedrijven zijn hiervoor door de Rijksoverheid gecertificeerd.

Samengevat doorloop je de volgende stappen voor het regelen van eHerkenning de volgende stappen:

  1. Zoek jouw eHerkenningscoördinator op en vraag wat de aanvraagprocedure is.
  2. Vraag toestemming van je leidinggevende of directeur als dat het beleid is in jouw organisatie.
  3. Wacht tot je jouw gebruikersaccount ontvangt. Dat gebeurt meestal via de post.
  4. Activeer jouw eHerkenningsaccount.
  5. Vraag je eHerkenningscoördinator om jou te machtigen voor de dienst My Geological Survey van de dienstverlener TNO - Geologische Dienst Nederland.
  6. Geef hierbij je telefoonnummer op als je sms-codes gaat gebruiken als éénmalige inlogcode.

Nu kun je het account gebruiken om in te loggen in het Bronhouderportaal.

Expliciete machtiging is noodzakelijk

Voor het Bronhouderportaal is het verkrijgen van een eHerkenningsaccount niet voldoende. Er is een tweede actie noodzakelijk: Het verhoogde beveiligingsniveau 2+ verlangt dat je eHerkenningscoördinator jou expliciet machtigt voor het gebruik van diensten van: TNO - Geologische Dienst Nederland, en expliciet voor het gebruik van My Geological Survey. (TNO - Geologische Dienst Nederland levert de eHerkenningsinfrastructuur voor het Bronhouderportaal.) Jouw eHerkenningscoördinator beschikt over een beheerpagina op internet om deze machtiging voor jou in te stellen, maar kan dat pas doen als je jouw account ontvangen en geactiveerd hebt.

Let op! De praktijk leert: Als je een account hebt en het inloggen werkt niet dan is de meest waarschijnlijke oorzaak dat je de hierboven beschreven expliciete machtiging nog niet hebt gekregen.


Disclaimer

eHerkenning is geen onderdeel van de BRO, maar een landelijk beschikbaar inlogmiddel waar ook de BRO gebruik van maakt. Deze pagina is bedoeld om jou op weg te helpen binnen jouw organisatie eHerkenning te verkrijgen. In de specifieke situatie van jouw organisatie kunnen dingen iets anders werken. Neem contact op met je collega die eHerkenning voor jouw organisatie beheert.

eHerkenning 3 of 4

Voor het Bronhouderportaal is minimaal eHerkenning 2+ nodig. Met eHerkenning 3 of 4 is het dus ook mogelijk om in te loggen.