Veelgestelde vragen: Bronhouderportaal
U kunt op www.bronhouderportaal-bro.nl inloggen als u aangemeld bent bij de BRO. Lees hier meer over het Bronhouderportaal. U vindt daar ook de handleiding van het Bronhouderportaal. Komt u er niet uit? Neem gerust contact op met de Servicedesk.
De nieuwe beheerder heeft eHerkenning2+ nodig en moet daar dan eerst een keer mee ingelogd zijn bij het Bronhouderportaal. Vervolgens kan de bestaande beheerder contact opnemen met de Servicedesk om de nieuwe of extra beheerder toe te laten voegen.
Meerdere beheerders per organisatie is handig als iemand op vakantie of met verlof gaat. Let op: een beheerder moet altijd inloggen met eHerkenning 2+ (of hoger).
Ja, er is een handleiding van het Bronhouderportaal. U vindt deze handleiding rechtsonder op de startpagina van het Bronhouderportaal. Heeft u vragen over wat u leest of mist u informatie? Neem contact op met de BRO Servicedesk.
Ja, er is een demo-omgeving van het Bronhouderportaal. Zodra uw organisatie is aangemeld bij de BRO, kunt u bij de Servicedesk een demo-account voor het Bronhouderportaal aanvragen. Bronhouders kunnen dan bijvoorbeeld het aanleveren, controleren en doorleveren van gegevens in de demo-omgeving uitproberen. U ziet ook hoe u een project aanmaakt en rollen toekent aan uw eventuele (interne of externe) leveranciers. Ook in de demo-omgeving moeten dataleveranciers eerst gemachtigd worden voordat ze het aanleveren van gegevens kunnen testen. Dataleveranciers moeten dus ook eerst aangemeld zijn bij de BRO.
In de demo-omgeving kunt u alles testen zonder dat gegevens definitief worden opgeslagen in de Landelijke Voorziening BRO. U herkent de demo-omgeving aan de groene kleur; op de ‘echte’ omgeving is deze kleur blauw.
Maakt u gebruik van eHerkenning 2+ (of hoger) voor de BRO, dan kunt u daarmee ook inloggen op de demo-omgeving van het Bronhouderportaal. U hoeft dan dus geen demo-account aan te vragen.
Heeft u de machtiging voor eHerkenning wel al goed ingesteld? Een expliciete machtiging is noodzakelijk. U kunt dit navragen bij de eHerkenningsbeheerder van uw organisatie. Een andere reden waarom inloggen niet lukt, kan zijn dat uw KvK-nummer van uw eHerkenningsmiddel niet overeenkomt met het KvK-nummer dat is doorgegeven bij de aanmelding bij de BRO. Weet u niet met welk KvK-nummer u aangemeld bent? Neem gerust contact op met de Servicedesk, dan helpen wij u verder.
Ja, dat is mogelijk voor bronhouders. U kunt e-mailaccounts aanmaken als u de beheerder bent van het Bronhouderportaal van een bronhouderorganisatie. U kunt gebruikers toevoegen en ze vervolgens rechten geven in het Bronhouderportaal. Meer hierover leest u in de handleiding van het Bronhouderportaal. Mocht u een extra beheerder toe willen voegen, neemt u dan contact op met de Servicedesk. Let u er wel op dat een beheerder altijd eHerkenning 2+ (of hoger) nodig heeft om in te kunnen loggen.
Alleen medewerkers van een bronhouderorganisatie kunnen inloggen zonder eHerkenning bij het Bronhouderportaal. In plaats van met eHerkenning loggen deze medewerkers dan in met een e-mailaccount. Zo’n account kan aangemaakt (en verwijderd) worden in het Bronhouderportaal door de beheerder van de bronhouderorganisatie. Niet-bronhouders en beheerders moeten altijd inloggen met eHerkenning. Het benodigde niveau is eHerkenning 2+.
Voor het Bronhouderportaal is minimaal eHerkenning 2+ nodig. Met eHerkenning 3 of 4 is het dus ook mogelijk om in te loggen. Als leverancier logt u overigens altijd in met eHerkenning. Bij een bronhouderorganisatie logt de beheerder in met eHerkenning. Andere medewerkers van een bronhouderorganisatie kunnen ook zonder eHerkenning inloggen.
Als u een project heeft aangemaakt in het Bronhouderportaal, dan kunt u via de optie ‘rechten beheren’ in de gele projectbalk een gebruiker autoriseren als bronhouder. Deze gebruiker kan dan uw taken overnemen tijdens uw afwezigheid. Dit dient u te doen voor ieder project waarvan u bronhouder bent. Kunt u uw vervanger niet selecteren in het Bronhouderportaal? Dan moet de beheerder van uw organisatie nog een account aanmaken voor uw vervanger. De Servicedesk kan u vertellen wie de beheerder is van uw organisatie.
Als een medewerker van het samenwerkingsverband geen eigen e-mailadres heeft van de gemeenten, maar wel werkzaamheden uit wil voeren in het Bronhouderportaal, dan kan dit geregeld worden via eHerkenning. De externe medewerker heeft een eHerkenning 2+ (of hoger) inlogmiddel nodig. Deze eHerkenning kan vervolgens door de gemeenten afzonderlijk gemachtigd worden voor het Bronhouderportaal. Daarna kan een beheerder van het Bronhouderportaal van de gemeente het eHerkenningsaccount de juiste rechten geven. Als de externe medewerker daarna inlogt, krijgt diegene de vraag voor welke gemeente (bronhouder) hij/zij op dat moment aan de slag wil. Voor het wisselen tussen de gemeenten moet wel telkens opnieuw ingelogd worden.
Als u inlogt bij het Bronhouderportaal met uw e-mailadres, dan is het mogelijk om 2-factorauthenticatie in te stellen. U kunt dit aangeven in uw profiel door rechtsboven in het Bronhouderportaal op uw naam te kikken.
Dit is niet van toepassing voor gebruikers van eHerkenning2+ (of hoger).
U kunt als opdrachtnemer van een bronhouder toegang krijgen tot het Bronhouderportaal met eHerkenning 2+ of hoger, nadat uw organisatie zich heeft aangemeld en uw opdrachtgever u in het Bronhouderportaal de juiste machtiging heeft geven om gegevens aan te leveren.
U moet in het Bronhouderportaal vooral kijken of de gegevens kloppen met de opdracht. Gaat het bijvoorbeeld daadwerkelijk om gegevens van de opgegeven locatie? Klopt de locatie? In feite kijkt u dus of de gegevens plausibel zijn en of de gegevens voldoen aan de opgegeven criteria.
U hoeft niet te kijken naar het technische XML-formaat; dat wordt automatisch gedaan door het systeem van de Landelijke Voorziening BRO zodra het bestand in het Bronhouderportaal is gevalideerd. Ook controleert het systeem automatisch of de waarden voldoen aan bepaalde criteria, zoals beschreven in de catalogus van het registratieobject.
U kunt in het Bronhouderportaal bij uw profiel aangeven welke e-mailnotificaties u wilt ontvangen. Als u bent ingelogd in het Bronhouderportaal, komt u in uw profiel door rechtsboven op uw naam te klikken. U kunt automatisch een bericht ontvangen als uw levering is gecontroleerd, vastgesteld of doorgeleverd. Ook kunt u een notificatie krijgen als u een nieuwe machtiging ontvangt.
U kunt vrij eenvoudig de organisatie aanpassen. Klik op ‘aanpassen’ naast de naam van de gemachtigde organisatie om de machtiging te verwijderen. Vervolgens kunt u een nieuwe machtiging aanmaken voor de juiste organisatie.