BRO nieuwsbrief april

In deze nieuwsbrief onder meer:

  • BRO 3D binnenkort klaar voor gebruik
  • Nieuwe functionaliteiten Bronhouderportaal
  • Consultatie wijziging Wet Bro
  • Prioriteiten tweede kwartaal
  • BRO'tje: Verzilting en de BRO

BRO 3D binnenkort klaar voor gebruik

BRO 3D services (2)

De Geologische Dienst Nederland (TNO) werkt, in samenwerking met de BRO, aan het eenvoudiger toegankelijk maken van de 3D-data en -modellen over de ondergrond. Deze BRO-data worden binnenkort met bestaande technologie handig ontsloten via open dataplatforms en API’s, zodat gebruikers deze rechtstreeks in hun GIS-systemen kunnen gebruiken. Op 15 juni a.s. organiseren we hierover een webinar dat zowel online als live bijgewoond kan worden. Inschrijven hiervoor kan al.

Nieuwe functionaliteiten Bronhouderportaal

De afgelopen tijd is hard gewerkt aan het Bronhouderportaal. De performance is verbeterd en een aantal veelgevraagde functionaliteiten komt in de loop van mei en juni geleidelijk beschikbaar. Zo is er nieuwe functionaliteit gemaakt voor het bekijken van transacties en eigen registratieobjecten. Ook kun je straks toegang geven aan andere partijen om jouw registratieobjecten te bekijken. Daarnaast is de indeling van het bronhouderportaal aangepast. Verder passen we de naamgeving van een aantal rollen aan, voegen we nieuwe visualisaties en een teller met openstaande acties toe.

Prioriteiten tweede kwartaal

pi event q2 2023

De prioriteiten voor het tweede kwartaal van 2023 zijn vastgesteld voor de BRO-keten. De teams hebben die gezamenlijk bepaald in een kwartaalsessie, waarin zij terugblikten en vooruitkeken. Belangrijkste aandachtspunten zijn het iteratief werken aan Milieukwaliteit en verbeteren van het Bronhouderportaal.

Consultatie wijziging Wet Bro: drinkwaterbedrijven worden bronhouder

De Wet Bro wordt gewijzigd. Dit is nodig om drinkwaterbedrijven aan te kunnen wijzen als bronhouder van gegevens in de BRO. Zo kunnen ook zij hun gegevens rechtstreeks aan de BRO leveren. Een voorstel voor wijziging van de wet is nu vrijgegeven voor de publieke internetconsultatie.

BRO'tje 25 mei: Verzilting en de BRO

waterdunen-oktober-2020-27

We hebben in Nederland op veel plekken te maken met verzilting: het geleidelijk toenemen van het zoutgehalte van bodem of water. Dit is niet gunstig voor drinkwaterwinning, maar ook bij landbouw en natuur is het een aandachtspunt. De provincie Zeeland heeft hier ook mee te kampen en voor een provincie waar 77% van de grond gebruikt wordt voor de landbouw, is dat een groot probleem. Maar er wordt aan oplossingen gewerkt. Hoe helpen gegevens van Formatieweerstandonderzoek (FRD) uit de BRO hierbij?

BRO Marktevent RWS

Rijkswaterstaat is benieuwd naar ervaringen van leveranciers en gebruikers van BRO-data. Op 9 mei organiseert Rijkswaterstaat daarom een zakelijk event onder de naam ‘Naar een betere BRO’ voor alle haar toeleveranciers en marktpartijen die werken met de BRO.  Jouw kennis en ervaring zijn zeer welkom!

Veelgestelde vragen aan de BRO

1. Moet ik eerst archiefgegevens aanleveren en dan de meest recente?

Als de wettelijke ingangsdatum voor een registratieobject ingaat, dan geldt de aanleververplichting voor nieuwe gegevens. Op die manier zijn de nieuwste gegevens ook gelijk te gebruiken bij vragen in relatie tot de ondergrond. Daarna is er tijd om de oudere gegevens aan te leveren, ofwel de gegevens van voor de wettelijke invoering van het registratieobject.

2. Wat verstaat de BRO onder archiefgegevens?

‘Archiefgegevens’ of ‘historische gegevens’ zijn gegevens van voor de invoering van de BRO. Dus voor de wettelijke ingangsdatum van dat specifieke registratieobject. De BRO stelt het aanleveren van deze ‘archiefgegevens’ niet verplicht, maar steeds meer bronhouders maken de afweging om deze gegevens toch in de BRO te registreren. Zo zijn de gegevens éénduidig vastgelegd en beschikbaar voor meervoudig gebruik. Ook zijn alle gegevens dan op 1 plek aanwezig.

3. Wat is een grote levering?

Als je grote bestanden en veel gegevens wilt aanleveren via het Bronhouderportaal, dan vragen we je vooraf even contact op te nemen met de BRO Servicedesk. De Servicedesk kan de levering dan inplannen. Zo zorgen we dat het Bronhouderportaal goed blijft werken en de wachtrij niet volloopt. In de BRO Productomgeving staat omschreven wat groot is voor de BRO. Deze limieten gelden voor elk registratieobject.

BRO Ondersteuning

Kun je niet vinden wat je zoekt of loop je vast? De Servicedesk helpt je graag bij het beantwoorden van alle BRO-vragen - niet alleen de technische. Bel 088-8664 999 of vul het contactformulier in.

Wist je dat...

BRO Agenda

Het programma BRO organiseert diverse (online) bijeenkomsten om bij te praten, jouw feedback te krijgen en samen te werken. We zien je graag bij een van onze bijeenkomsten!

Op de kalender in mei:

Volg jij ons al op LinkedIn?

LinkedIn BRO

Via onze LinkedIn-pagina blijf je gemakkelijk op de hoogte van de laatste updates!

Je bent ingeschreven voor de BRO nieuwsbrief. Collega inschrijven voor de BRO nieuwsbrief of uitschrijven? In- of uitschrijven nieuwsbrief.