Ga naar de inhoud
beeldmerk RijksoverheidMinisterie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Direct naar
  • Inloggen Bronhouderportaal
  • BROloket
  • BRO Productomgeving
  • BRO Monitor
BRO | Basisregistratie Ondergrond
  • Home
  • Actueel
  • Inhoud BRO
  • Werken met de BRO
  • Doe mee
  • Praktijk
  • Service & contact
  • Inloggen Bronhouderportaal
  • BROloket
  • BRO Productomgeving
  • BRO Monitor
  1. Home ›
  2. Werken met de BRO ›
  3. BRO per rol ›
  4. Gegevensleverancier ›
  5. Fouten in levering

Fouten in levering

Wat te doen bij een foutieve levering? Afhankelijk van de situatie zijn er verschillende mogelijkheden. Bekijk hieronder welke situatie voor jou van toepassing is.

Gegevens staan klaar in het Bronhouderportaal

Is de levering nog niet goedgekeurd door de bronhouder, dan kun je de bronhouder vragen om de levering af te keuren. De gegevens staan dan nog niet definitief in de Landelijke Voorziening BRO. Als je dat wil kun je de brondocumenten aanpassen en opnieuw een levering doen in het Bronhouderportaal.

Gegevens zijn geregistreerd in de BRO

Zijn de gegevens wel al doorgeleverd door iemand in het Bronhouderportaal en zijn er geen foutmeldingen gekomen vanuit het Bronhouderportaal, dan zijn de gegevens automatisch geregistreerd in de BRO. Je kunt dan via een zogenaamd 'correctieverzoek' de gegevens aanpassen.

Het aanleveren van een correctieverzoek verloopt op dezelfde manier als een registratieverzoek. Een correctieverzoek wordt als IMBRO of IMBRO/A XML via het Bronhouderportaal aangeleverd aan de bronhouder. De bronhouder dient de correctie vervolgens door te leveren aan de Landelijke Voorziening.

Kijk voor het maken van een correctieverzoek bij de aanleverinstructie van het registratieobject.

Een dag na het doorleveren van de correctie zijn de wijzigingen zichtbaar in het BROloket en PDOK. Via de SOAP webservices en REST uitgifteservices zijn de gecorrigeerde gegevens direct beschikbaar.

Er is nieuwe informatie ontstaan bij een registratieobject in de BRO

Verder is het belangrijk om te weten dat corrigeren iets anders is dan aanvullen. Bij ‘aanvullingen’ worden nieuwe gegevens toegevoegd aan een in de LV-BRO geregistreerde object. Dat is van toepassing op registratieobjecten die een zogenaamde ‘levensloop’ en dus een materiële geschiedenis hebben. Meer uitleg vind je in de Handreiking BRO-gegevens aanleveren (paragraaf 3.4.1 over Materiële geschiedenis).

Heb je een dubbele levering gedaan?

De bronhouder moet dan contact opnemen met de Servicedesk om verwijderende duplicaten uit de BRO-registratie te laten nemen. Het is niet mogelijk om dit via een correctieverzoek te doen, want daarmee is het alleen mogelijk om gegevens van een registratie te wijzigen.

Let op: het is niet de bedoeling om gegevens opnieuw in de BRO te registreren als er sprake is van een fout in de BRO. Als er een fout in de BRO-registratie blijkt te zitten, dan moet dit via een correctie-XML aangepast worden.

Opgevraagde gegevens

Stel je hebt gegevens uit de Basisregistratie Ondergrond opgevraagd - waarvan je niet zelf de gegevensleverancier of bronhouder bent - en je twijfelt aan de juistheid ervan, wat kun je dan doen? Vul het terugmeldformulier in. Op die manier kunnen we samen de kwaliteit van de gegevens in de BRO verbeteren.


Zie ook

  • Veelgestelde vraag: aansprakelijkheid
  • Extra uitleg aansprakelijkheid

Fouten corrigeren

  • Geen nieuwe levering, maar correctie
  • Veelgestelde vragen: fouten en correcties

Tip: voorkom foute leveringen

Maak gebruik van de testomgeving ofwel demo-omgeving van het Bronhouderportaal.

NB Het verwijderen uit de BRO is iets anders dan uit registratie nemen; verwijderen kan niet.

Wanneer corrigeren en wanneer uit registratie nemen?

Twijfel over juistheid van gegevens?

  • Doe een BRO terugmelding
  • Voorbeelden van terugmeldingen
Navigatie
  • Gegevensleverancier
    • Fouten in levering

Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op X
  • Download PDF

Over ons

Dit is de website van het Programma Basisregistratie Ondergrond. Het programma werkt aan een landelijke voorziening met betrouwbare  informatie over de Nederlandse bodem en ondergrond, die voor iedereen toegankelijk is.

Onze partners:

Afbeelding partners van de BRO

Contact

Met vragen en opmerkingen kun je contact opnemen via het contactformulier.

Volg ons

Newsletter Nieuwsbrief

LinkedIn LinkedIn

Youtube YouTube-kanaal

BRO: transparant  - overzichtelijk -  toegankelijk

BRO-website in het Engels

Over deze site

Over deze site
  • Persoonsgegevens
  • Toegankelijkheid
  • Verantwoording
  • Persvoorlichting
  • Archief