Bronhouderportaal

Het Bronhouderportaal ondersteunt bronhouders en leveranciers bij een efficiënte levering van ondergrondgegevens aan de Basisregistratie Ondergrond.

Er is een uitgebreide handleiding van het Bronhouderportaal waarin uitgelegd wordt hoe het Bronhouderportaal werkt en hoe u collega's of organisaties kunt machtigen om namens jou bepaalde taken uit te voeren, zoals het aanleveren of controleren van gegevens.

Aan de slag met het Bronhouderportaal?

Zorg dat je toegang hebt tot het Bronhouderportaal. Volg daarvoor onderstaande stappen. NB Na stap 1 heb je ook toegang tot de demo-omgeving.

Stap 1: Meld jouw organisatie aan bij de BRO

Aanmelden

Meld jouw organisatie aan bij de BRO. Als je alleen gegevens controleert, moet je jouw organisatie aanmelden als dataleverancier.Oefenen in de demo-omgeving.  In de demo-omgeving kun je oefenen in het Bronhouderportaal en het aanleveren van gegevens proberen en testen, zonder dat de gegevens in de BRO terechtkomen. Als jouw organisatie is aangemeld bij de BRO, kun je via de BRO Servicedesk een demo-account aanvragen voor deze demo-omgeving van het Bronhouderportaal. Je ontvangt dan een activatielink. Zodra je jouw demo-account hebt geactiveerd, kun je het Bronhouderportaal uitproberen. Je herkent de demo-omgeving aan de url (https://demo.bronhouderportaal-bro.nl) en de groene kleur. Maak je gebruik van eHerkenning 2+ voor de BRO (zie stap 2), dan hoef je geen demo-account aan te vragen. Je kunt dan met eHerkenning 2+ inloggen op de demo-omgeving. In de handleiding van het Bronhouderportaal staat extra uitleg voor het oefenen in de demo-omgeving.

Stap 2: Zorg voor eHerkenning 2+

Als je beheerder bent, zorg dan voor een eHerkenning 2+ (of hoger) dat is toegewezen aan de BRO. Vraag eHerkenning 2+ aan, gebruik hiervoor eventueel onderstaand stappenplan. Als je medewerker van een bronhouderorganisatie bent, kun je inloggen met eHerkenning 2+ of je kunt aan de beheerder van het Bronhouderportaal van jouw organisatie vragen om een e-mailaccount voor jou aan te maken. Bekijk meer informatie over eHerkenning en de BRO.

Stappenplan eHerkenningsaccount 2+ aanvragen

Dit is een kwestie van de collega opsporen die eHerkenning beheert. Vaak ligt dit bij de IT-afdeling. Bij deze collega kun je jouw account aanvragen. Mogelijk heb je daarnaast toestemming nodig van je direct leidinggevende of directeur. Als jouw organisatie nog geen eHerkenning heeft, dan kunt je jouw inkoopafdeling vragen een contract af te sluiten met één van de vijf gecertificeerde aanbieders.

Samengevat doorloop je de volgende stappen voor eHerkenning:

  1. Zoek jouw eHerkenningscoördinator op en vraag wat de aanvraagprocedure is.
  2. Vraag toestemming van jouw leidinggevende of directeur als dat het beleid is in jouw organisatie.
  3. Wacht tot je jouw gebruikersaccount ontvangt. Dat gebeurt meestal via de post.
  4. Activeer jouw eHerkenningsaccount.
  5. Vraag jouw eHerkenningscoördinator om je te machtigen voor
    1. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
    2. Bronhouderportaal Basisregistratie Ondergrond
  6. Geef hierbij jouw telefoonnummer op als je sms-codes gaat gebruiken als éénmalige inlogcode.

Nu kun je het account gebruiken om in te loggen in het Bronhouderportaal. Als je niet weet hoe dat werkt neem dan contact op met de BRO Servicedesk.

Stap 3: Aan de slag!

Project aanmaken in het Bronhouderportaal

Een gegevensleverancier kan niet aan de slag in het Bronhouderportaal als de bronhouder nog niet een project voor de leverancier in het Bronhouderportaal heeft aangemaakt. In de handleiding van het Bronhouderportaal staat uitgelegd hoe de bronhouder een project kan aanmaken.

Leveringsbestand maken

Volg de instructies waarvoor je gegevens wilt aanleveren. Raadpleeg ook handreiking gegevens aanleveren en de producten en hulpmiddelen voor het aanleveren van gegevens.

Een extra beheerder of beheerder wijzigen in het Bronhouderportaal

Een beheerder moet altijd inloggen met eHerkenning 2+ (of hoger). Je kunt via de  BRO Servicedesk een extra beheerder van het Bronhouderportaal  aanmelden. Dat is handig in verband met afwezigheid tijdens bijvoorbeeld jouw vakantie. Neem je als beheerder afscheid van jouw rol of van de organisatie? Zorg dan voor een overdracht. Ook het wijzigen van een beheerder regel je via de BRO Servicedesk.

Tips of wensen

Heb je ideeën hoe we het Bronhouderportaal verder kunnen verbeteren? Praat mee of mail jouw suggestie naar de Servicedesk.