Veelgestelde vragen Bronhouderschap Drinkwaterbedrijven
Werken in het Bronhouderportaal
Om toegang te krijgen tot het Bronhouderportaal dient er eerst een BRO-coördinator of gebruikersbeheerder te worden geregistreerd via de Servicedesk. Deze persoon fungeert als eerste aanspreekpunt namens het drinkwaterbedrijf en kan vervolgens rollen toekennen aan andere collega’s die gaan werken met het bronhouderportaal.
Zie ook bijbehorende FAQ:
Hoe maak ik een nieuwe of extra gebruikersbeheerder aan in het Bronhouderportaal?
Kan ik voor mijn collega’s een account aanmaken in het Bronhouderportaal?
De projecten waarvoor eerder een machtiging vanuit de provincie aan het drinkwaterbedrijf was gekoppeld, zijn afgesloten. Zodra je in het tabblad ‘Mijn organisatie’ de rol van projectbeheerder hebt gekregen, kun je zelf nieuwe projecten aanmaken.
Nee, het eigenaarschap van de put is niet aangepast. Voor de aanpassing van de gegevensinhoud van een object ( waaronder het veld ’eigenaar’) is de (nieuwe) bronhouder verantwoordelijk.
Er zijn in dit geval ook 2 opties:
- Als tijdens het proces van bronhouderschap-omzetting (dat betreft de verantwoordelijkheid over de gegevens in de BRO ) is geconstateerd dat het eigenaarschap van de put in het veld niet goed geregistreerd was in de BRO, dan is er sprake van een fout in de BRO. Die fout moet gecorrigeerd worden door de bronhouder.
 - Het kan ook zo zijn dat tussen provincie en waterbedrijf is afgesproken dat, geïnitieerd door de bronhouderschap-omzetting, ook het eigenaarschap van de put is ‘overgedragen’ aan het waterbedrijf. In dat geval kan dat moment van overdragen van het eigenaarschap geregistreerd worden d.m.v. een aanvullingsbericht GMW-Eigenaar. Ook dit moet de bronhouder doen.
 
Bekende bugs in het Bronhouderportaal (BHP) zijn:
- De rapportage “brondocument voor leveranciers” is momenteel niet zichtbaar, terwijl deze wel relevante informatie bevat.
 - In het Transactieregister wordt bij het opzoeken van een registratieobject nog niet altijd de volledige geschiedenis getoond, inclusief het originele brondocument.
 
Wij laten het weten als deze bugs zijn verholpen.
Loop je ergens tegenaan en kun je het antwoord niet vinden op onze site, neem dan contact op met onze Servicedesk via:
📧 support@broservicedesk.nl
Ja, er is een vraag&antwoord-rubriek gemaakt over het Bronhouderportaal.