Ga naar de inhoud
beeldmerk RijksoverheidMinisterie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Direct naar
  • Inloggen Bronhouderportaal
  • BROloket
  • BRO Productomgeving
BRO | Basisregistratie Ondergrond
  • Home
  • Actueel
  • Inhoud BRO
  • Werken met de BRO
  • Doe mee
  • Praktijk
  • Service & contact
  • Inloggen Bronhouderportaal
  • BROloket
  • BRO Productomgeving
  1. Home ›
  2. Inhoud BRO ›
  3. Veelgestelde vragen ›
  4. Milieukwaliteit: Datakwaliteit, terugmelding en valideren

Milieukwaliteit: Datakwaliteit, terugmelding en valideren

Authentieke gegevens in BRO kunnen ingehaald zijn door bodemdynamiek. Hoe gaat de BRO daarmee om?

Dit is inderdaad mogelijk. De BRO zal data dus altijd voorzien van een ‘timestamp’. In de communicatie zullen we erop wijzen dat in het gebruik van milieudata materiekennis noodzakelijk blijft. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop bijvoorbeeld Bodemloket de data presenteert.

Ben je als bronhouder verantwoordelijk voor (verkeerde) interpretatie en conclusie van een adviesbureau?

Nee, dit kan per definitie niet het geval zijn. De bronhouder is namelijk verantwoordelijk voor de juistheid van de aangeleverde data.

Zijn er tips voor kleine adviesbureaus (ZZP’ers) om hen op weg te helpen hun bodemonderzoeken BRO-proof te krijgen?

Wij zullen deze vraag neerleggen bij de VVMA en VKB als vertegenwoordigers van de branche adviesbureaus en milieuonderzoek.

Hoe geeft een BRO-coördinator van een gemeente de omgevingsdienst toestemming om terugmeldingen te bekijken en eventueel te repareren?

De BRO-coördinator kan de omgevingsdienst hiertoe machtigen via het bronhoudersportaal BRO.

Wat is het verschil tussen een fout in de data en een dataset die niet werkt?

Foute datasets voldoen niet aan de gegevensstandaard en worden afgevangen bij de controles die het BRO-loket en de Landelijke voorziening doen voor aanlevering. Inhoudelijke fouten in de data worden daarmee niet afgevangen. Dat kan wel vooraf door inhoudelijke controle door de bronhouder of anders via terugmelding door gebruikers van de BRO.

Zijn er nog geometrische eisen zoals te veel punten op een polygoon?

De BRO maakt gebruik van GML-standaarden. Het BRO-profiel betreft GML 3.2.1 en gaandeweg is dat BRO-profiel uitgebreid richting het GML Simple Features Profile level 2, zie ook de website van Geonovum. In dit BRO-profiel zijn bepaalde randvoorwaarden opgenomen welke geometrie bijvoorbeeld aangeleverd mag worden. De “eis” aan een geometrie is niet iets dat door validatie gecorrigeerd wordt. De validatie geeft enkel aan of een geometrie wel of niet valide is. Wij corrigeren vanuit de Nazca Bodem applicatie wel problemen met interior en exterior rings “links om en rechtsom georiënteerde geometrie (donuts)”. Andere problemen zoals bijvoorbeeld “dubbele coördinaten”, “strikjes” kunnen niet geautomatiseerd opgelost worden. In Nazca Bodem wordt daarvan een melding gemaakt bij de betreffende entiteit. De geometrie moet dan handmatig door de gebruikers gecorrigeerd worden via intekenen direct of bv. het uploaden van een nieuwe shp-file. Daarnaast kunnen er (in ieder geval binnen Nazca Bodem) overzichten gedraaid worden van geometriefouten.

Hoe gaat de aanlevering met gemeentegrens-overschrijdende onderzoeken uit het verleden en nu?

Hier is afstemming nodig tussen de gemeenten over wie de bronhouder BRO is. Daarvoor is in de ketenarchitectuur een voorstel gedaan om te bepalen wie de logische bronhouder is. Daarmee wordt ook opgelost dat er geen dubbele registratie van SAD in BRO optreedt (alleen de afgesproken bronhouder levert het SAD aan).

Hoe verloopt de controle en het valideren van data als er automatisch wordt doorgeleverd naar de BRO?

De bronhouder kan de dataleverancier machtigen voor het controleren en valideren van data in het bronhouderportaal. De bronhouder blijft wel verantwoordelijk voor de kwaliteit van haar data in de BRO.

Is er een checklist waarmee we van tevoren al een check kunnen doen op de kwaliteit? Of kan ik zelf al een eerste validatie doen?

De validatieservice van de BRO controleert op juistheid van gegevens (inclusief controle op dubbele leveringen) bij aanlevering van een brondocument. Deze validatieservice is ook aan te roepen vanuit bijvoorbeeld het BIS waardoor een controle voorafgaand aan de levering aan de BRO kan plaatsvinden.

Hoe voorkom je dubbel aanbieden van gegevens?

In een groot aantal BIS’en is de overlap weggewerkt door het opstellen van de zogenoemde één locatie lijsten. Maar het is ons bekend dat er desondanks nog sprake kan zijn van dubbele registratie van hetzelfde rapport in twee (of meer) systemen. In deze gevallen is het van belang dat de bestuursorganen in onderling overleg afstemmen wie de logische bronhouder is voor elk rapport en bij voorkeur maar 1 rapport overhouden. Dus ontdubbelen en synchroniseren.

  • 1
  • 2
  • volgende pagina


Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op X
  • Download PDF

Over ons

Dit is de website van het Programma Basisregistratie Ondergrond. Het programma werkt aan een landelijke voorziening met betrouwbare  informatie over de Nederlandse bodem en ondergrond, die voor iedereen toegankelijk is.

Onze partners:

Afbeelding partners van de BRO

Contact

Met vragen en opmerkingen kun je contact opnemen via het contactformulier.

Volg ons

Newsletter Nieuwsbrief

LinkedIn LinkedIn

Youtube YouTube-kanaal

BRO: transparant  - overzichtelijk -  toegankelijk

BRO-website in het Engels

Over deze site

Over deze site
  • Persoonsgegevens
  • Toegankelijkheid
  • Verantwoording
  • Persvoorlichting
  • Archief