Veelgestelde vragen: overige vragen
De komst van de BRO stelt geen specifieke eisen aan opleidingen. Het ligt wel voor de hand om aandacht te besteden aan het stelsel van basisregistraties en de geo-basisregistraties in het bijzonder. En ook dat de plaatsbepaling van BRO-objecten aan zekere nauwkeurigheidseisen moet voldoen om de herbruikbaarheid te borgen.
Uit onderzoek blijkt een brede behoefte bij bronhouders en gebruikers te zijn aan ondersteuning bij implementatie en over gebruiksmogelijkheden. Het Programmabureau zal hier in 2020 uitwerking aan geven. Nadere informatie volgt op de website. Inmiddels zijn er BRO'tjes en Basispresentaties beschikbaar.
In het najaar van 2020 hebben we een online serie colleges, webinars, workshops georganiseerd ofwel BRO'tjes in aanloop naar het Praktijkfestival Ondergrond. De eerste serie BRO’tjes zijn allemaal terug te kijken via de site. Ook zorgen we dat de presentaties daar beschikbaar komen, waar we dan gelijk de vragen en antwoorden van de webinar in meenemen.
Tot de zomer hebben we weer nieuwe BRO'tjes. Heb je een idee voor een specifiek onderwerp, laat het ons dan weten via de BRO Servicedesk.
Per basisregistratie wordt een financiële structuur bepaald, één algemene richtlijn hiervoor bestaat er niet.
Het ministerie van BZK zal de BRO gaan monitoren. Dat gebeurt op twee manieren. De eerste is de monitoring op de prestatie van TNO als beheerder van de LV. Hiervoor zijn regels vastgelegd in de Regeling BRO. De tweede is de toetsing of bronhouders de wet goed toepassen. Conform het advies van de staatscommissie Oosting vertrouwt het ministerie erop dat bestuursorganen zich aan de wet houden. Als daar aanleiding toe bestaat - bijvoorbeeld omdat blijkt dat een bestuursorgaan gedurende een jaar geen enkel gegeven heeft aangeleverd, terwijl aannemelijk is dat het wel nieuwe gegevens in handen heeft gekregen - zal het ministerie om opheldering vragen en zo nodig maatregelen treffen. Daarom is gekozen voor de ENSIA-methodiek, waarbij bronhouders via een zelfevaluatie de status van hun BRO-activiteiten in kaart brengen. Deze methode wordt ook toegepast bij de basisregistraties BAG en BGT.
Bij visualisaties zijn BRO-gegevens zichtbaar gemaakt. Je ziet dan bijvoorbeeld een grafiek in plaats van alleen getallen. Door gegevens te visualiseren, is het vaak makkelijker om ze te beoordelen. Daarmee komen we meteen bij de ander term: het valideren. Daarbij wordt gekeken of de gegevens valide zijn ofwel voldoen de kwaliteitseisen. Meer hierover leest u bij ‘Waar moet ik op letten als ik de aangeleverde gegevens controleer in het Bronhouderportaal?’
Allereerst ga je gegevens voor de BRO valideren: kijken of de gegevens voldoen aan de kwaliteitseisen van het XML-formaat van de BRO. Je kunt dit doen met de validatieservice. Is het XML-formaat valide, dan kan het bestand klaargezet worden in het Bronhouderportaal.
Dan komt de fase van het controleren: kloppen de gegevens met de opdracht. Klopt de opgegeven locatie bijvoorbeeld? Je kijkt dus of de gegevens plausibel zijn en voldoen aan de opgegeven criteria.
Worden de gegevens daarna aangeboden bij de LV BRO, dan worden de gegevens nogmaals gevalideerd zoals beschreven in de catalogus van het registratieobject. Dit gebeurt automatisch.
Krijg je een foutmelding? In de BRO Productomgeving lees je meer informatie over de interpretatie van foutmeldingen.
Ja zeker. Het Softwareplein is een tweewekelijks overleg- en ontmoetingspunt voor IT-experts en softwareontwikkelaars van BRO-software voor het aanleveren of opvragen van data. Het is een inloopuur om technische en operationele aspecten te bespreken. Waar mogelijk helpen we je ook verder op weg. Aanmelden kan via bro@minbzk.nl, dan ontvang je een serie Outlook-uitnodigingen voor het BRO Softwareplein.
Op de Servicepagina houden we je op de hoogte over gepland onderhoud en eventuele storingen. Onderhoud proberen we zoveel mogelijk in het weekend te plannen, zodat je hier zo min mogelijk hinder van ondervindt. In de avond en in het weekend is de Servicedesk niet bemand. Eventuele storingen zullen de eerstvolgende werkdag gemeld worden op de site.