Veelgestelde vragen: overige vragen
De komst van de BRO stelt geen specifieke eisen aan opleidingen. Het ligt wel voor de hand om aandacht te besteden aan het stelsel van basisregistraties en de geo-basisregistraties in het bijzonder. En ook dat de plaatsbepaling van BRO-objecten aan zekere nauwkeurigheidseisen moet voldoen om de herbruikbaarheid te borgen.
Uit onderzoek blijkt een brede behoefte bij bronhouders en gebruikers te zijn aan ondersteuning bij implementatie en over gebruiksmogelijkheden. Het Programmabureau zal hier in 2020 uitwerking aan geven. Nadere informatie volgt op de website. Inmiddels zijn er BRO'tjes en Basispresentaties beschikbaar.
In het najaar van 2020 hebben we een online serie colleges, webinars, workshops georganiseerd ofwel BRO'tjes in aanloop naar het Praktijkfestival Ondergrond. De eerste serie BRO’tjes zijn allemaal terug te kijken via de site. Daarna zijn we doorgegaan met de BRO'tjes. Bekijk het programma van de BRO'tjes en meld je aan voor de online sessies. Ook zorgen we dat de presentaties daar beschikbaar komen, waar we dan gelijk de vragen en antwoorden van de webinar in meenemen. Heb je een idee voor een specifiek onderwerp, laat het ons dan weten via de BRO Servicedesk.
Per basisregistratie wordt een financiële structuur bepaald, één algemene richtlijn hiervoor bestaat er niet.
Het ministerie van VRO zal de BRO gaan monitoren. Dat gebeurt op twee manieren. De eerste is de monitoring op de prestatie van TNO als beheerder van de LV. Hiervoor zijn regels vastgelegd in de Regeling BRO. De tweede is de toetsing of bronhouders de wet goed toepassen. Conform het advies van de staatscommissie Oosting vertrouwt het ministerie erop dat bestuursorganen zich aan de wet houden. Als daar aanleiding toe bestaat - bijvoorbeeld omdat blijkt dat een bestuursorgaan gedurende een jaar geen enkel gegeven heeft aangeleverd, terwijl aannemelijk is dat het wel nieuwe gegevens in handen heeft gekregen - zal het ministerie om opheldering vragen en zo nodig maatregelen treffen. Daarom is gekozen voor de ENSIA-methodiek, waarbij bronhouders via een zelfevaluatie de status van hun BRO-activiteiten in kaart brengen. Deze methode wordt ook toegepast bij de basisregistraties BAG en BGT.
We kunnen ons voorstellen dat de BRO de indruk geeft dat het ook als archieffunctie gebruikt kan worden. Dit is niet terecht. Alle gegevens die worden aangeleverd in het kader van de Basisregistratie Ondergrond worden opgeslagen in de LV BRO en kun je – mits openbaar – raadplegen via bijvoorbeeld BROloket, via de uitgifteservices of via PDOK. Recent is daar voor de bronhouder en dataleverancier aan toegevoegd: via de bekijk-functie in het bronhouderportaal. Je kunt op bijvoorbeeld BROloket de gegevens ook filteren op bronhouder.
Toch kun je de BRO niet als archief gebruiken, omdat een dossier in de regel véél meer gegevens bevat dan in de BRO worden opgenomen. Voor de eigen bedrijfsvoering, bewijsvoering of verantwoording van een bronhouder of historisch belang moeten die extra gegevens bewaard blijven, afhankelijk van de selectielijst die van toepassing is (artikel 5 van de Archiefwet 1995). Het is dan praktisch om ook de aan de BRO geleverde gegevens daarbij integraal te archiveren.
Bij visualisaties zijn BRO-gegevens zichtbaar gemaakt. Je ziet dan bijvoorbeeld een grafiek in plaats van alleen getallen. Door gegevens te visualiseren, is het vaak makkelijker om ze te beoordelen. Daarmee komen we meteen bij de ander term: het valideren. Daarbij wordt gekeken of de gegevens valide zijn ofwel voldoen de kwaliteitseisen. Meer hierover leest u bij ‘Waar moet ik op letten als ik de aangeleverde gegevens controleer in het Bronhouderportaal?’
Allereerst ga je gegevens voor de BRO valideren: kijken of de gegevens voldoen aan de kwaliteitseisen van het XML-formaat van de BRO. Je kunt dit doen met de validatieservice. Is het XML-formaat valide, dan kan het bestand klaargezet worden in het Bronhouderportaal.
Dan komt de fase van het controleren: kloppen de gegevens met de opdracht. Klopt de opgegeven locatie bijvoorbeeld? Je kijkt dus of de gegevens plausibel zijn en voldoen aan de opgegeven criteria.
Worden de gegevens daarna aangeboden bij de LV BRO, dan worden de gegevens nogmaals gevalideerd zoals beschreven in de catalogus van het registratieobject. Dit gebeurt automatisch.
Krijg je een foutmelding? In de BRO Productomgeving lees je meer informatie over de interpretatie van foutmeldingen.
Neem gewoon even contact met ons op. De BRO Servicedesk helpt je graag op weg. Bijvoorbeeld als er iets wijzigt in jouw organisatie. Jij of je collega krijgen een nieuwe functie of rol. Je wilt meer gaan doen met de BRO of je hebt een andere vraag. Zeker ook voor het Bronhouderportaal is het goed om te weten wat je moet regelen.
Op de Servicepagina houden we je op de hoogte over gepland onderhoud en eventuele storingen. Onderhoud proberen we zoveel mogelijk in het weekend te plannen, zodat je hier zo min mogelijk hinder van ondervindt. In de avond en in het weekend is de Servicedesk niet bemand. Eventuele storingen zullen de eerstvolgende werkdag gemeld worden op de site.