Ga naar de inhoud
beeldmerk RijksoverheidMinisterie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Direct naar
  • Inloggen Bronhouderportaal
  • BROloket
  • BRO Productomgeving
BRO | Basisregistratie Ondergrond
  • Home
  • Actueel
  • Inhoud BRO
  • Werken met de BRO
  • Doe mee
  • Praktijk
  • Service & contact
  • Inloggen Bronhouderportaal
  • BROloket
  • BRO Productomgeving
  1. Home ›
  2. Actueel ›
  3. Nieuws ›
  4. Bijna 100 BRO-wensen gerealiseerd

Bijna 100 BRO-wensen gerealiseerd

Gepubliceerd 29 oktober 2024

Iedereen kan wensen indienen bij de BRO. Het kan gaan om uitbreidingen of aanpassingen van de standaard, of technische wensen voor het aanleveren of afnemen van BRO-data. Deze maand hebben we het 330e verzoek ontvangen. En intussen zijn er al 96 wensen gerealiseerd.

Gebruikers - van bronhouders en dataleveranciers tot data-gebruikers - kunnen wijzigingsverzoeken indienen bij de BRO Servicedesk. Iedere twee weken worden binnengekomen verzoeken door de change advisory board van de BRO beoordeeld. In deze commissie zitten de productowners en informatiemanagers van de BRO in de rol van adviseur. Het uiteindelijke besluit over het al dan niet accepteren van een verzoek, ligt bij de Programmamanager van de BRO.

Centraal staat dat de gebruikerswaarde van het doorvoeren van de wens wordt afgewogen tegen de inspanning die daarvoor nodig is. Ook toetsen we of de aanvraag voldoet aan de architectuurprincipes van de BRO. Waar nodig wordt extra informatie opgevraagd bij de melder of een expert en wordt een impactanalyse uitgevoerd.

Verzoeken

Hoewel de ingebrachte wensen zeer divers zijn, kunnen we wel enkele categorieën van verzoeken onderscheiden die eruit springen:

  • Aanpassingen of aanvullingen op de standaarden. Deze wensen raken dan de gehele keten van aanlevering aan de BRO tot en met gebruik van de data. Vaak worden diverse verzoeken gecombineerd in een nieuwe versie van het registratieobject. Denk aan de Grondwatermonitoringput, waar we halverwege 2025 een nieuwe versie willen releasen.
  • Voorzieningen voor het aanleveren van data aan de BRO. Vaak gaat het dan om wensen voor aanpassingen in het BRO Bronhouderportaal, functioneel en ter verbetering van het gebruik.
  • Uitgiftevoorzieningen. Dan gaat het over wensen voor het BROloket, de REST- en soap-services en de Geopackages die via PDOK worden uitgegeven.

Gerealiseerde wensen

In onderstaande grafiek zijn de statistieken weergegeven. Wat opvalt is dat circa tweederde van de ingediende verzoeken wordt geaccepteerd en naar de werkvoorraad van de BRO-teams gaan. Inmiddels zijn er 96 wensen ook daadwerkelijk gerealiseerd.

Een mooi voorbeeld van een wijzigingsverzoek dat afgelopen periode is gerealiseerd, is bevragen van grondwatermonitoring-gegevens in samenhang. Dit was een wens die afgelopen jaren door meerdere gebruikers is geuit. Ook in de Domeinbegeleidingsgroep Grondwater is dit aangegeven. Met name professionals die BRO-data gebruiken in Geografische Informatie Systemen (GIS), zien hierin de meerwaarde.

Statistieken BRO wijzigingsverzoeken

Meer informatie over indienen van verzoeken

Meer informatie over het BRO-wijzigingsbeheer is te vinden op BRO wijzigingsbeheer. Daar vind je ook de lijsten met alle geaccepteerde, gerealiseerde en afgewezen wijzigingsverzoeken vanaf augustus 2020.




Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op X
  • Download PDF

Over ons

Dit is de website van het Programma Basisregistratie Ondergrond. Het programma werkt aan een landelijke voorziening met betrouwbare  informatie over de Nederlandse bodem en ondergrond, die voor iedereen toegankelijk is.

Onze partners:

Afbeelding partners van de BRO

Contact

Met vragen en opmerkingen kun je contact opnemen via het contactformulier.

Volg ons

Newsletter Nieuwsbrief

LinkedIn LinkedIn

Youtube YouTube-kanaal

BRO: transparant  - overzichtelijk -  toegankelijk

BRO-website in het Engels

Over deze site

Over deze site
  • Persoonsgegevens
  • Toegankelijkheid
  • Verantwoording
  • Persvoorlichting
  • Archief