Heel Bronhoudend Nederland aangemeld bij de BRO!

Alle gemeenten, waterschappen, provincies en landelijke overheidsorganisaties zijn aangemeld bij de BRO. Ook levert bijna 60% van de bronhouders gegevens aan bij de BRO. En meer dan 50% leverde gegevens van grondwatermonitoringputten aan. Dit zijn belangrijke mijlpalen in de implementatie van de wet Bro, die op 1 januari 2018  inwerking is getreden.

We merken bij het programma BRO dat bronhouders en andere leveranciers en gebruikers ook in deze bijzondere tijd nog gestaag doorwerken aan de BRO. Graag delen we dan ook mijlpalen die daarmee bereikt worden.

Nederland groen gekleurd!

Op 11 maart jl. meldden zich de laatste drie gemeenten aan bij de BRO. De BRO Monitor laat nu voor gemeenten een mooie, geheel groene kaart van Nederland zien. Voor waterschappen en provincies was dat al in 2019 het geval.

Alle gemeenten in Nederland hebben zich nu aangemeld bij de BRO.

“Na alle inspanningen zijn wij als programmateam héél blij met deze mijlpaal , omdat die zo belangrijk is voor het succes van de BRO.”

Meer dan 50%

De BRO is nog niet af, maar we zijn inmiddels goed op weg. Bijna 60% van de bronhouders levert gegevens aan. Meer dan de helft van de bronhouders heeft inmiddels één of meer grondwatermonitoringputten geregistreerd in de BRO. En een op de drie bronhouders registreerde ook geotechnische sondeeronderzoeken. Op dit moment nog vaak nog uit sondeerarchieven van vóór 2018. Maar er komen nu ook steeds meer recent uitgevoerde sonderingen bij. De komende maanden en jaren zullen daar andere soorten ondergrondgegevens bijkomen, want de wet BRO treedt in meerdere opeenvolgende tranches in werking. Dat proces duurt nog tot 2022.

Hoe meer, hoe beter

Hoe meer bronhouders en andere leveranciers actief worden en hoe meer gegevens we met elkaar in de BRO registreren, hoe betrouwbaarder de informatie wordt. Dat is ook precies het streven van de basisregistratie. Ook vanuit huis kan iedereen over het algemeen goed met de BRO aan de slag. Sterker nog: we merken dat er nu ruimte ontstaat om BRO-werk in alle rust op te pakken.

Vragen? Stel ze aan de Servicedesk!

Heeft u heeft hulp nodig bij uw (eerste) aanleveringen? Lukt er iets niet? Neem dan contact op met de BRO Servicedesk. Zij helpen u graag verder.