Drukte in het Bronhouderportaal
Tot halverwege 2021 gingen zo’n 4.000 registraties per maand door het Bronhouderportaal. Tegenwoordig zijn dat er 40.000. Een factor 10 meer dus. De verwerking van brondocumenten in het Bronhouderportaal en demo-omgeving van het Bronhouderportaal kost mede daardoor meer tijd. Er wordt gewerkt aan de performance om dat te verbeteren.
Een kijkje achter de schermen bij het Bronhouderportaal leert dat het systeem duidelijker meer gegevens verwerkt dan ooit tevoren. Op zich is die enorme toename van leveringen heel goed, want dat betekent dat de Basisregistratie Ondergrond gevuld wordt. Met name de grondwaterstanden (GLD) of beter gezegd: historische grondwaterstanden komen in groten getale in de BRO. Het is daarmee heel druk in het Bronhouderportaal waardoor er een wachtrij ontstaat.
Toename gegevens in Bronhouderportaal
In deze grafiek is de enorme toename van de hoeveelheid gegevens te zien die het Bronhouderportaal verwerkt. In het begin (2017-2018) verwerkte het Bronhouderportaal gemiddeld ca. 400 transacties per maand, met af en toe een piek van 1000. Daarna tot halverwege 2021 ging het nog om gemiddeld zo’n 3.000 tot 4.000 registratieobjecten. Aan het eind van 2021 is dat gegroeid naar 10.000. Inmiddels zitten we nu op ruim 40.000 registraties per maand. Vergeleken met het begin is dat 100 keer zoveel. Deze toename zit met name in de levering van archiefgegevens van grondwaterstanden.
Wachtrij neemt af
Al enige tijd zijn we de performance van het Bronhouderportaal flink aan het opschroeven. Dat moet al een groot deel van de drukte opvangen, waardoor de wachtrij afneemt. Want zoals je merkt bij grote leveringen van met name grondwaterstanden: er is een wachtrij. Niet alles kan in een keer doorgeleverd worden aan de Landelijke Voorziening BRO. Het Bronhouderportaal moet bovendien de gegevens die aangeleverd worden controleren en ook dat kost tijd. Door een effectievere opslag van brondocumenten, proberen we de verwerkingstijd in te korten.
Wat kun jij doen?
Heb jij een grote levering die je wil aanbieden in het Bronhouderportaal? Dan raden we je aan om even contact op te nemen met de BRO Servicedesk. Samen kunnen we kijken hoe we jouw levering zo soepel mogelijk in de BRO kunnen krijgen. En heb je een levering gedaan en duurt het al een paar werkdagen voordat het verwerkt is? Neem ook dan even contact met de collega’s van de Servicedesk op. Probeer het niet op te lossen door de levering opnieuw aan te bieden, dat zorgt juist voor een langere wachtrij.