Aanleveren algemeen
Moet je bijvoorbeeld gegevens van een monitoringput of booronderzoek aanleveren? Er zijn verschillende mogelijkheden. Jouw organisatie kan zelf software ontwikkelen of bestaande software aanpassen, zodat je de gegevens in IMBRO of IMBRO/A XML kunt omzetten en aanleveren bij het Bronhouderportaal. Of je koopt software die daarvoor geschikt is. Een derde mogelijkheid is om jouw dataleverancier of uitvoerder te vragen om de gegevens voor jou aan te leveren bij het Bronhouderportaal. Jij kunt dat contractueel vastleggen en in het Bronhouderportaal de dataleverancier machtigen. De dataleverancier kan op zijn beurt de machtiging weer delegeren aan een uitvoerder als dit gewenst is.
Jij moet allereerst aangemeld zijn bij de BRO. De bronhouder kan vervolgens jouw organisatie machtigen in het Bronhouderportaal. Om in te loggen in het Bronhouderportaal heb je dan eHerkenning2+ nodig. Lees meer over hoe het Bronhouderportaal werkt en lees de informatie voor gegevensleveranciers.
Ben jij gegevensleverancier of bronhouder? Jij kunt jouw organisatie heel gemakkelijk aanmelden bij de BRO waarna je met eHerkenning 2+ kunt inloggen bij het Bronhouderportaal. Een gegevensleverancier kan niet aan de slag in het Bronhouderportaal als de bronhouder nog niet een project voor de leverancier in het Bronhouderportaal heeft aangemaakt. In de handleiding van het Bronhouderportaal staat uitgelegd hoe de bronhouder een project kan aanmaken.
Jazeker, dit kan in de demo-omgeving van het Bronhouderportaal. Zodra jouw organisatie is aangemeld bij de BRO, kun jij bij de Servicedesk een demo-account voor het Bronhouderportaal aanvragen. In de demo-omgeving kun jij alles testen zonder dat gegevens definitief worden opgeslagen in de Landelijke Voorziening BRO. Je herkent de demo-omgeving aan de groene kleur; op de ‘echte’ omgeving is deze kleur blauw.
We hebben daarbij een extra tip als je grondwaterstandonderzoek wilt testen. Je dient dan eerst de grondwatermonitoringputten aan te leveren in de demo omgeving, die dan een eigen BRO-ID in de demo-omgeving krijgen. Daarna kun je verder met het testen van de grondwaterstanden.
Bij correcties gaat het om het corrigeren van een geregistreerd gegeven, omdat er een fout is gemaakt. Bij aanvullingen worden nieuwe gegevens toegevoegd aan een in de LV-BRO geregistreerde object. Meer uitleg vind je in de Handreiking BRO-gegevens aanleveren (paragraaf 3.4.1)
De Servicedesk staat voor alle BRO-gebruikers klaar om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Is het complexer, dan kijken we of een van onze experts jou verder kan helpen. Wacht niet te lang en zorg dat je bij problemen tijdig aan de bel trekt bij de Servicedesk (088- 8664 999). Soms kan een telefoontje al genoeg zijn om weer verder te kunnen.
Samen maken we de BRO, dus jouw feedback is zeer welkom. Als je bijvoorbeeld twijfelt aan de juistheid van gegevens kunt je een terugmelding doen. Wil je reageren op het gebruik van BROloket, dan kun je via de Feedback-knop direct jouw reactie geven. Heb je een wens of een wijzigingsverzoek, dan lees je hier hoe dat werkt en welke stappen dan worden doorlopen.
Wil je structureel meedenken? Dan zijn er de Ketendagen en de Klankbordgroep. Verder is er natuurlijk de Servicedesk voor al jouw vragen of reacties.