Ook Noord-Brabant en Zuid-Holland kleuren groen: grote sprong in aanlevering SAD‑gegevens aan de BRO
Steeds meer provincies kleuren groen van de aangeleverde gegevens over Milieuhygiënisch bodemonderzoek (SAD) in het BROloket: nu ook Noord-Brabant en Zuid-Holland. Dankzij recente bulkaanleveringen van SAD uit gemeentelijke en regionale bodeminformatiesystemen is opnieuw een grote hoeveelheid historische data toegevoegd. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet richting een volledig en landelijk dekkend beeld van de milieukwaliteit van de ondergrond.
BIS én BRO gebruiken
De BRO zorgt ervoor dat gegevens over de ondergrond centraal, gestandaardiseerd en gevalideerd beschikbaar zijn. Overheden, ingenieursbureaus, aannemers en burgers kunnen daardoor vertrouwen op actuele en uniforme bodemdata. Gemeenten en omgevingsdiensten kunnen hun eigen BIS blijven raadplegen, maar zijn wettelijk verplicht om daarnaast ook de BRO te gebruiken, omdat daar aanvullende informatie van andere bronhouders kan staan.
Hoeveelheid gegevens blijft groeien
De hoeveelheid beschikbare data groeit gestaag. In samenwerking met bronhouders en omgevingsdiensten worden de historische IMBRO/A‑gegevens (van vóór 1 juli 2025) vanuit Nazca Bodem overgezet naar de BRO. Vooraf vindt waar mogelijk een geautomatiseerde kwaliteitscontrole plaats. Uiteindelijk blijkt ongeveer 90 procent van de onderzoeken in de BIS’en geschikt voor opname in de BRO. Inmiddels bevat de registratie bijna 300.000 SAD‑onderzoeken, en dat aantal blijft oplopen.
Vervolg
De bulkaanleveringen gaan het hele jaar door. De verwachting is dat eind 2026 alle IMBRO/A‑gegevens van Nederland in de BRO zijn opgenomen. Via het BROloket is te volgen hoe ver de aanlevering is en of de gegevens van jouw gemeente al beschikbaar zijn. Wanneer er actie van bronhouders wordt gevraagd, ontvangen zij hierover bericht van Visma Roxit, dat de bulkaanleveringen uitvoert in opdracht van het ministerie.